Fra og med 1. januar næste år får bilkøbere i Sverige et kontant tilskud fra den svenske stat, hvis de vælger en super-miljøbil. Det nye tilskud er på 33.500 kroner og gives til biler, der har et udslip af CO2 på under 50 gram pr. km. Så lavt et udslip har elbiler og nye opladningshybrider ifølge den europæiske målenorm.
Den svenske måde at favorisere de nye miljøvenlige biler står i skærende kontrast til den politik, der føres herhjemme. I Danmark belastes alle nye biler med op til 200 procent i afgift, idet der også betales afgift af momsen på nye biler.
For helt moderne, ultra-miljøvenlige biler som f.eks. den nye Opel Ampera, betyder det en afgift på hele 350.000 kroner i Danmark. I Sverige findes der slet ikke registreringsafgift på nye biler, og nu får de særligt miljøvenlige biler altså et kontant tilskud på 33.500 kroner.
Elbiler uden afgift
Egentlige elbiler er fritaget for registreringsafgift i Danmark, men FDM vurderer, at sådanne biler kun er interessante for en lille del af de danske bilister, da rækkevidden i praksis er alt for lille. Ofte kan nye elbiler kun køre omkring 100 km på en opladning, og endnu er salgstallene da også mikroskopiske.
Langt bedre ser det ud for opladningshybriderne, der er udstyret med en benzinmotor, der kan supplere elmotoren, når der ikke er mere strøm på batteriet. En bil som f.eks. Opel Ampera kan køre 60-80 km på en opladning, og skal man længere, har man altid op mod 500 km ekstra rækkevidde med i form af benzinmotorens rækkevidde.
