Nils er fremtidens bytransport

VW kommer med sit bud på et miljøvenligt køretøj til fremtidens storbyer. Det hedder Nils og minder en del om 1980ernes danske Ellert.

Nils har døre, der er hængslet i taget og åbner opad.
Nyt om biler

Hvor lidt skal der til for at transportere fremtidens storbypendlere? Ikke ret meget i størrelse og vægt, hvis svaret svarer til VWs minimalistiske Nils-køretøj.
Nils er et studie i fremtidens mobilitet, som VW fremviser på årets store bilmesse i Frankfurt, hvor VW samtidig har premiere på sin lille, rigtige bil, Up.

Nils er tre meter kort og har fire fritstående hjul.
Nils er tre meter kort og har fire fritstående hjul.
Der gives ingen forklaring på navnet Nils, der åbenbart ikke er en forkortelse.

Næsten som Ellerten

Nils er næsten så langt fra en bil, som man kan komme og stadig kalde det for individuel, motoriseret transport. Der er tale om en én personers elektrisk kabinescooter på tre meters længde – faktisk ganske lig tankerne bag danske Steen Volmer Jensens ”Ellert” fra 1987.

VWs moderne udgave har fire hjul – der alle er fritstående og bygget i letvægtsmaterialer, så køretøjet kan holde vægten nede på 460 kg.

Man sidder fint i den trange kabine, men aircondition må være standardudstyr, elers bliver det et drivhus. Man styrer med et næsten almindeligt rat, og instrumenthus og kontakter ligner noget fra en bil - blot mindre.
Man sidder fint i den trange kabine, men aircondition må være standardudstyr, elers bliver det et drivhus. Man styrer med et næsten almindeligt rat, og instrumenthus og kontakter ligner noget fra en bil - blot mindre.
Motoren yder 15 kW (20 hk) og med den lave vægt og beskedne luftmodstand kan 0-100 km/t klares på 12 sekunder og topfarten passer til motorvejskørsel: 130 km/t. Men som VW-folk peger på: Det er ikke det, den er beregnet til.

60 km på en opladning

Batteriet har brutto 5,5 kWh energi, og det skulle række til 60 km efter EU-normen. Energiforbruget ligger dermed på 70 Wh pr. km – ca. det halve af en normal elbils forbrug.

Om Nils bliver til noget? Tja. Hvis VW har besluttet det, vil firmaet i hvert fald ikke fortælle det. Men spørgsmålet er, om tiden er moden til en Nils.

Renault er pionéren

Designet på Nils er helt ok - tilpas futuristisk til at ingen vil tro, køretøjet kommer lige foreløbig.
Designet på Nils er helt ok - tilpas futuristisk til at ingen vil tro, køretøjet kommer lige foreløbig.
VW kan begynde med at se, hvordan det går med Renaults lidt lignende køretøj, den topersoners Twizy, der går i produktion næste år.

At tanken nok ikke er helt skæv antydes af, at Audi og Opel viser samme type konceptkøretøj på Frankfurt-udstillingen.