Volvo varmer op til noget stort

En anelse mere realistisk tegner Volvos design-fremtid sig, efter at det svenske mærke har vist Concept You, der er mere jordnært end forårets kinesiske Concept Universe. Og Volvo siger farvel til fem og seks cylindre. Fremtiden er firecylindret.

Volvo-direktør Stefan Jacoby præsenterer i Frankfurt Volvos fremtid i form af Concept You.
Nyt om biler

Mange Volvo-tilhængere løftede et øjenbryn, da mærket på Shanghai Auto Show i april viste den grænseoverskridende konceptbil Concept Universe. Ikke alene var den enorm i sine dimensioner - ca. fem meter lang – den viste også et temmelig provokerende design.

Det kræver stadig lidt fantasi at få Concept Ypu til at ligne en hverdags-Volvo.
Det kræver stadig lidt fantasi at få Concept Ypu til at ligne en hverdags-Volvo.
Nu har tanken modnet sig hos Volvo, som på Frankfurt-udstillingen viser en videreudvikling kaldet Concept You.

"Det er en fastback"

Størrelsen er uændret, men de mest vilde tanker i formgivning er luet bort. Den mærkelige grill og den andenæb-agtige front er konverteret til noget, man bedre kan forestille sig på en Volvo, og samtidig er karrosseriet gjort endnu mere coupéagtigt, selv om konceptbilen teknisk set stadig er en firedørs.

Den nye stil vil givetvis blive afpudset endnu en gang, inden vi ser stilen debuterer på de biler, der næste sommer skal afløse S40 og V50. Det bliver i form af en femdørs-agtig model samt af en SUV-type.

Concept You er en stor sedan, men med "fastback-facon". Det lader til, at Volvo vil give sin næste mellemstore sedan en coupë-agtig afslutning.
Concept You er en stor sedan, men med "fastback-facon". Det lader til, at Volvo vil give sin næste mellemstore sedan en coupë-agtig afslutning.

Den store konceptbil er også et varsel om den næste store sedan, Volvo vil lancere om et par år som en afløser for S80. Det bliver en bil, der er mindre end konceptet.

S-klasse på svensk

Volvo drømmer også om en endnu større model som konkurrent til Mercedes-Benz S-klasse, særligt af hensyn til det kinesiske marked, men en sådan limousine er ikke lige om hjørnet.

Blandt Volvos fantasier er også at bygge en femdørs eller fastback som konceptbilen, der skal være et trin opad og være en konkurrent til Audi A7 og Mercedes-Benz CLS.

Grillen er nu ved at være realistisk. Resten af faconen virker stadig noget barok, men idéen med motorhjlelmens udskæring er ikke ny.
Grillen er nu ved at være realistisk. Resten af faconen virker stadig noget barok, men idéen med motorhjlelmens udskæring er ikke ny.

Slut med fem og seks cylindre

Samtidig annoncerer Volvo, at det i fremtiden er slut med fem- og seks-cylindrede motorer og da slet ikke et ord om den ottecylindrede Yamaha-motor, Volvo fik udviklet for et årti siden, og som fandtes i S80 og XC90. Fremtiden er firecylindret.

- Bilbranchen og kunder må holde op med at tælle cylindre, siger Volvo-chef Stefan Jacoby.

Årsagen til skiftet er først og fremmest CO2 og brændstofforbrug. Der er ingen vej uden om færre cylindre, der til gengæld får trykladning, mener Volvo.

Den særlige udskæring af motorhjelmen er faktisk et klassisk Volvo-element - her vist på 1800s-modellen.
Den særlige udskæring af motorhjelmen er faktisk et klassisk Volvo-element - her vist på 1800s-modellen.

To platforme i fremtiden

Volvo opridser også sin nye strategi for platforme. De små modeller, S40/V50 og nedefter, får deres egen byggeklodser, mens de mellemstore og store modeller skal bygges på Volvos nye SPA-platform - skalerbar platforms arkitektur. Da S60 og V70 her hører til blandt de mellemstore, må der være plads til endnu større modeller i fremtiden.

Den nye platform gør det muligt at sænke vægten af en bil med 100-150 kg.

 

Danske Georg Jensenhar været med til at give konceptbiloen "skandinavisk design". Det gælder bl.a. fælge og sidespejle og dørgreb.
Danske Georg Jensenhar været med til at give konceptbiloen "skandinavisk design". Det gælder bl.a. fælge og sidespejle og dørgreb.