Mange Volvo-tilhængere løftede et øjenbryn, da mærket på Shanghai Auto Show i april viste den grænseoverskridende konceptbil Concept Universe. Ikke alene var den enorm i sine dimensioner - ca. fem meter lang – den viste også et temmelig provokerende design.
Nu har tanken modnet sig hos Volvo, som på Frankfurt-udstillingen viser en videreudvikling kaldet Concept You."Det er en fastback"
Størrelsen er uændret, men de mest vilde tanker i formgivning er luet bort. Den mærkelige grill og den andenæb-agtige front er konverteret til noget, man bedre kan forestille sig på en Volvo, og samtidig er karrosseriet gjort endnu mere coupéagtigt, selv om konceptbilen teknisk set stadig er en firedørs.
Den nye stil vil givetvis blive afpudset endnu en gang, inden vi ser stilen debuterer på de biler, der næste sommer skal afløse S40 og V50. Det bliver i form af en femdørs-agtig model samt af en SUV-type.
Den store konceptbil er også et varsel om den næste store sedan, Volvo vil lancere om et par år som en afløser for S80. Det bliver en bil, der er mindre end konceptet.
S-klasse på svensk
Volvo drømmer også om en endnu større model som konkurrent til Mercedes-Benz S-klasse, særligt af hensyn til det kinesiske marked, men en sådan limousine er ikke lige om hjørnet.
Blandt Volvos fantasier er også at bygge en femdørs eller fastback som konceptbilen, der skal være et trin opad og være en konkurrent til Audi A7 og Mercedes-Benz CLS.
Slut med fem og seks cylindre
Samtidig annoncerer Volvo, at det i fremtiden er slut med fem- og seks-cylindrede motorer og da slet ikke et ord om den ottecylindrede Yamaha-motor, Volvo fik udviklet for et årti siden, og som fandtes i S80 og XC90. Fremtiden er firecylindret.
- Bilbranchen og kunder må holde op med at tælle cylindre, siger Volvo-chef Stefan Jacoby.
Årsagen til skiftet er først og fremmest CO2 og brændstofforbrug. Der er ingen vej uden om færre cylindre, der til gengæld får trykladning, mener Volvo.
To platforme i fremtiden
Volvo opridser også sin nye strategi for platforme. De små modeller, S40/V50 og nedefter, får deres egen byggeklodser, mens de mellemstore og store modeller skal bygges på Volvos nye SPA-platform - skalerbar platforms arkitektur. Da S60 og V70 her hører til blandt de mellemstore, må der være plads til endnu større modeller i fremtiden.
Den nye platform gør det muligt at sænke vægten af en bil med 100-150 kg.