Fisker springer på surfbølgen

Danske Henrik Fisker viser en ny udgave af sin opladningshybrid Karma. Surf hedder varianten, der er en slags stationcar. Konceptbilen bliver til virkelighed næste år.

Fisker Karma Surf er en såkaldt fastback, en mellemting mellem stationcar og hatchback.
Nyt om biler

Det er kun en månedstid siden, at californiske Fisker Automotive begyndte leveringen af sin Fisker Karma, en fem meter lang luksus-elbil med en kæmpe benzinmotor som rækkeviddeforlænger.

Fisker Karma er en fem meter lang opladningshybrid. To store elmotorer trækker baghjulene.
Fisker Karma er en fem meter lang opladningshybrid. To store elmotorer trækker baghjulene.
Alligevel fyrer Fisker - med danske Henrik Fisker som grundlægger og direktør - mere op under projektet ved at vise en ny variant, der i konceptudgave kaldes Surf. Mens den første Karma er en sedan, så er Surf en slags stationcar eller mere præcist: en fastback.

Uændret teknik

Teknikken i de to varianter er helt identisk; det er det lidt mere praktiske bagparti, der adskiller. Bagagerummet med luksusbeklædning er reelt ikke blevet større, men er lidt nemmere at komme til.

Surf har fået en anden grill med vandrette kunststoflameller i modsætning til sedanens mere noble lodrette grill.
Surf har fået en anden grill med vandrette kunststoflameller i modsætning til sedanens mere noble lodrette grill.
Desuden kan bagsæderne lægges ned for mere bagageplads, men rigtig praktisk bliver bilen aldrig, for en stor, tværliggende kasse med højspændingselektronik adskiller det nedfældede bagsæde og det egentlige bagagerum.

Aktiv livsstil

Men i hvert fald udstråler fastback-udgaven en mere ungdommelig og aktiv livsstil.

Surf går i produktion i Finland i 2012, og i 2013 følger den tredje variant, en cabriolet.

Bagagerummet i Karma Surf er bestemt ikke stort, men der er gjort meget ud af at beklæde det med lækre materialer.
Bagagerummet i Karma Surf er bestemt ikke stort, men der er gjort meget ud af at beklæde det med lækre materialer.