Hov, hvem har slukket for strømmen til elbilerne?
Jo, jo, de elektriske biler er skam med på Frankfurt-udstillingen, men der er i påfaldende grad skruet ned for de rene elbiler i forhold til Paris-udstillingen for et år siden og Frankfurt for to år siden.
Den gang stod elbilerne forrest på podiet, ofte med et stort ”0 gram CO2” skrevet på siden. Det var åbenbart ud fra devisen ”So ein ding müssen wir auch haben”.
Miljøtemaet er i det hele taget ganske afdæmpet og giver sig mest udtryk i benzin- og dieselbiler med forbedret teknik. Og så er der en del eksempler på hybrider, og mange af de fremmødte elbiler, er udstyret med en rækkeviddeforlænger - altså en benzin- eller diesel-hjælpemotor.
Forklaringen er nok, at den første elektriske beruselse har lagt sig, og at bilindustrien godt ved, at det ikke er noget, der kan sælges mange af de næste mange år, og at det i særdeleshed er svært at tjene på de dyre biler.De elbiler, der er, er til gengæld nogen med substans og realiteter. Ud over Renaults familie er der bl.a. VW Up, BMW i3, Opel Ampera og - som den eneste helt nye - Audi A2.
Det virker som om, jordforbindelsen har indfundet sig. Lidt, men godt.