Land Rover udskifter sit ikon

Defender, der baserer sig på den originale Land Rover, er på vej i en helt ny generation. Sikkerhedskrav tager livet af den nuværende i 2015.

Land Rover DC 100-konceptet har en klassisk Lnad Rover-profil.
Nyt om biler

Intet holder evigt. Det skulle da lige være en klassisk Land Rover. Den robuste bil med aluminiumskarrosseri er nok verdens mest sejlivede bil, både når det gælder modellens levetid, og når det gælder den enkelte bils holdbarhed.

Konceptbilen ligner en mellemting mellem Freelander og den klassiske Defender.
Konceptbilen ligner en mellemting mellem Freelander og den klassiske Defender.
Den nuværende Defender er fra 1983, men baserer sig egentlig på den originale Land Rover fra 1948.

Klarer ikke fodgængerkrav

Men nu er strengere EU-sikkerhedskrav ved at tage livet af modellen. Defender kan ikke klare de regler for fodgængersikkerhed, der træder i kraft i Den Europæiske Union fra 2015.

Så nu er Land Rover i gang med at udvikle dens afløser, som skal være klar i 2014, og på Frankfurt-udstillingen vises, hvordan den nye model kan komme til at se ud.

Konceptbilen har reservehjulet anbragt på "rette plads".
Konceptbilen har reservehjulet anbragt på "rette plads".

Genkendelig

Det sker med konceptbilerne DC 100, som i den klassiske udgave nok er forholdsvis tæt på den kommende Defender. Bilen er genkendelig i alle vinkler, og sådan må det være med et så markant ikon.

Teknisk platform bliver Land Rovers fleksible arkitektur, der bruges til alle nye modeller, og karrosseriet vil endnu en gang være af aluminium.

DC 100-konceptbilen vises også i denne Sport-version. Men - den er nok kun til udstillingsbrug.
DC 100-konceptbilen vises også i denne Sport-version. Men - den er nok kun til udstillingsbrug.
På Frankfurt-udstillingen vises også – i en meget gul lakering – et åbent, roadster-agtigt koncept. Det er nok kun for sjov, at land Rover viser den. Men en traditionel kaleche-model kan man nok vente sig, når bilen en gang er klar.