Her er et godt indblik i den sportscoupé, som Jaguar har tænkt sig at sende på gaden inden for de næste to-tre år.

Stolt fremtid under indisk styre
Jaguar har brug for at vise, at selv om mærket – sammen med Land Rover – er kommet under indisk overherredømme i Tata-koncernen – at der ligger en stolt fremtid forude.
Men selv om bilen allerede er blevet kaldt en moderne E-Type-efterfølger – Jaguars nok mest mytologiske model - er der ikke meget nostalgi over designet. Kun nogle genkendelige grundlæggende proportioner.
Teknikken er også helt up-to-date – godt og vel.
Sekscylindret benzinmotor
Drivkraften er en treliters, sekscylindret benzinmotor med fem ventiler pr. cylinder og kompressor til at levere trykladningen.

C-X16 har en sportsligt tunet hybridteknik, men det fremgår ikke, om de 4,4 sekunder er med eller uden hybrid-boostet.
Elektrisk op til 80 km/t.
Sammenbygget med det ottetrins automatgear sidder en elmotor, der enten kan virke som en midlertidig booster eller sørge for ren eldrift i lidt længere tid, så længe føreren holder en blød fod på speederen. Op til 80 km/t. kan bilen køre rent elektrisk. Men næppe mere end tre-fire km.
Booster-funktionen kalder Jaguar for ”push-to-pass”. Ved tryk på en knap supplerer elmotoren i op til ti sekunder med sine 95 hestekræfter og – nok så vigtigt – sine 235 newtonmeter.
Oplades med bremseenergi
Batteriet, der brutto kan indeholde 1,6 kWh energi, oplades overvejende fra en elektro-hydraulisk enhed ved bagakslen. Enheden fungerer som en slags bremse og opsamler bevægelsesenergien og gemmer den som elektrisk energi.
Hybridteknikken skal nok komme i denne og andre Jaguar-modeller, men det er meget muligt, at der vil komme mindre kraftige varianter uden.