Jaguars moderne E-Type

Konceptbilen C-X16 viser, at der stadig er liv i Jaguar, og at mærket har tænkt sig at bygge en coupé med historiske aner og moderen teknik.

Jaguar C-X16 er en luksus-coupé i mellemstørrelse. Længden er 4,45 meter.
Nyt om biler

Her er et godt indblik i den sportscoupé, som Jaguar har tænkt sig at sende på gaden inden for de næste to-tre år.

Jaguar C-X16 er en konceptbil, der nok skal gå i produktion med næsten uforandret design. Designet tilskrives designchef Ian Callum.
Jaguar C-X16 er en konceptbil, der nok skal gå i produktion med næsten uforandret design. Designet tilskrives designchef Ian Callum.
Briterne benytter den store tyske Frankfurt-udstilling til at vise sin blændende aluminiums-konceptbil med det bøvlede navn C-X16. Det er en topersoners supersportsvogn i to millioners klassen, hvor konkurrenterne bl.a. hedder Porsche 911.

Stolt fremtid under indisk styre

Jaguar har brug for at vise, at selv om mærket – sammen med Land Rover – er kommet under indisk overherredømme i Tata-koncernen – at der ligger en stolt fremtid forude.

Men selv om bilen allerede er blevet kaldt en moderne E-Type-efterfølger – Jaguars nok mest mytologiske model - er der ikke meget nostalgi over designet. Kun nogle genkendelige grundlæggende proportioner.

Teknikken er også helt up-to-date – godt og vel.

Sekscylindret benzinmotor

Drivkraften er en treliters, sekscylindret benzinmotor med fem ventiler pr. cylinder og kompressor til at levere trykladningen.

Store udstødningsrør tolkes efterhånden som et levn fra de store benzinslugeres tid, men Jaguar hybridbilen C-X16 er aligevel udstyret med hele fire af slagsen.
Store udstødningsrør tolkes efterhånden som et levn fra de store benzinslugeres tid, men Jaguar hybridbilen C-X16 er aligevel udstyret med hele fire af slagsen.
Det resulterer i 380 hk og 450 newtonmeter, der igen kan omsættes til 0-100 km/t. på 4,4 sekunder og en elektronisk begrænset topfart på 300 km/t. Officiel brændstoføkonomi er så nydelig som 14,5 km pr. liter benzin.

C-X16 har en sportsligt tunet hybridteknik, men det fremgår ikke, om de 4,4 sekunder er med eller uden hybrid-boostet.

Elektrisk op til 80 km/t.

Sammenbygget med det ottetrins automatgear sidder en elmotor, der enten kan virke som en midlertidig booster eller sørge for ren eldrift i lidt længere tid, så længe føreren holder en blød fod på speederen. Op til 80 km/t. kan bilen køre rent elektrisk. Men næppe mere end tre-fire km.

Booster-funktionen kalder Jaguar for ”push-to-pass”. Ved tryk på en knap supplerer elmotoren i op til ti sekunder med sine 95 hestekræfter og – nok så vigtigt – sine 235 newtonmeter.

Oplades med bremseenergi

Batteriet, der brutto kan indeholde 1,6 kWh energi, oplades overvejende fra en elektro-hydraulisk enhed ved bagakslen. Enheden fungerer som en slags bremse og opsamler bevægelsesenergien og gemmer den som elektrisk energi.

Hybridteknikken skal nok komme i denne og andre Jaguar-modeller, men det er meget muligt, at der vil komme mindre kraftige varianter uden.