Ford bliver yderst nøjsom

Fiesta og Focus er på vej i nye dieseludgaver, der kører ekstra langt på literen. Focus'en bliver klassens mest sparsommelige – indtil videre. Ny trecylindret skal give bedre benzinøkonomi.

Ford får i 2012 endnu mere sparsommelige motorer i Focus, Fiesta og C-Max.
Nyt om biler

Ford gearer for alvor op i CO2-ræset. En forbedret diselmotor og en række andre forbedringer får både Fiesta og Focus til at køre omkring 30 km pr. liter.

Ford Focus kommer næste år i en 89-grams udgave. Det er - i hvert fald i øjeblikket - det bedste tal i den lille mellemklasse.
Ford Focus kommer næste år i en 89-grams udgave. Det er - i hvert fald i øjeblikket - det bedste tal i den lille mellemklasse.
Begge sparemodeller har premiere på Frankfurt-udstillingen og kommer til Danmark til sommer.

1.6 diesel

I begge modeller er det en optimeret udgave af Fords 1.6-diesel, der driver værker. Motoren er optimeret med et nyt indsprøjtningssystem, komponenter med lavere friktion, forbedret køling og forbrænding samt mere præcis motorstyring.

I Fiesta Econetic yder motoren 95 hestekræfter, kører lige godt 30 km pr. liter og har et CO2-tal på 87 gram. Det er det samme som VW Polo Blue Motion og et par gram dårligere end Kia Rio.

Spare-Fiestaen har en optimeret, femtrins gearkasse, og er første Fiesta med stop-start-teknik.

Knap 30 km/l i Focus

Fiesta når ned på 87 gram CO2 km/l i den kommende spareudgave.
Fiesta når ned på 87 gram CO2 km/l i den kommende spareudgave.
I Focus Econetic er motorens ydelse 105 hestekræfter, og brændstoføkonomien siger lige knap 30 km/l. Målt i CO2 hedder det 89 gram, hvilket i øjeblikket er det laveste tal i den lille mellemklasse. En væsentlig, ekstra miljø-bonus er, at Focus Econetic bliver udstyret med NOx-katalysator.

NOx – kvælstofilte – er dieselmotorens sidste udestående miljøproblem.

I Focus er gearkassen også en optimeret version, men med seks trin.

Ny benzinmotor med tre cylindre

Også på benzin-siden har Ford mere sparsommelige modeller på vej næste år.

Den nye trecylindrede Ecoboost-motor kommer med hhv. 100 og 120 hestekræfter, begge med turbo. Motoren er tiltænkt Focus-familien samt B-Max.
Den nye trecylindrede Ecoboost-motor kommer med hhv. 100 og 120 hestekræfter, begge med turbo. Motoren er tiltænkt Focus-familien samt B-Max.
Det sker med en ny, trecylindret turbomotor på 1,0 liter, og som har direkte indsprøjtning. Den kommer i to versioner med 100 hhv. 120 hestekræfter, og i de bedste udgaver er CO2-udslippet under 120 gram pr. km og benzinøkonomien over 20 km pr. liter.

Den lille energibombe kommer i Focus, C-Max og senere i den nye B-Max. Derimod er den ikke planlagt til Fiesta.