Ford gearer for alvor op i CO2-ræset. En forbedret diselmotor og en række andre forbedringer får både Fiesta og Focus til at køre omkring 30 km pr. liter.

1.6 diesel
I begge modeller er det en optimeret udgave af Fords 1.6-diesel, der driver værker. Motoren er optimeret med et nyt indsprøjtningssystem, komponenter med lavere friktion, forbedret køling og forbrænding samt mere præcis motorstyring.
I Fiesta Econetic yder motoren 95 hestekræfter, kører lige godt 30 km pr. liter og har et CO2-tal på 87 gram. Det er det samme som VW Polo Blue Motion og et par gram dårligere end Kia Rio.
Spare-Fiestaen har en optimeret, femtrins gearkasse, og er første Fiesta med stop-start-teknik.
Knap 30 km/l i Focus

NOx – kvælstofilte – er dieselmotorens sidste udestående miljøproblem.
I Focus er gearkassen også en optimeret version, men med seks trin.
Ny benzinmotor med tre cylindre
Også på benzin-siden har Ford mere sparsommelige modeller på vej næste år.

Den lille energibombe kommer i Focus, C-Max og senere i den nye B-Max. Derimod er den ikke planlagt til Fiesta.