Mercedes' luksuøse og grønne drøm

Alverdens smarte fremtidsteknologier er proppet ind i Mercedes-Benz-jubilæumsbil, F125, som også indeholder en avanceret brintteknologi. Og aner man den næste S-klasse?

Mercedes-Benz F125 havde premiere på Frankfurt-showet.
Nyt om biler

Mercedes-Benz fejrer i år sit – og bilens 125 års jubilæum – og som en jubilæumsgave til sig selv er årets nye forskningsbil døbt F125. Disse avancerede konceptbiler har traditionelt heddet noget med F – F for Forschung.

Selv om F125 er visionen om bilen år 2025, kunne designelementer godt dukke op på den næste S-klasse.
Selv om F125 er visionen om bilen år 2025, kunne designelementer godt dukke op på den næste S-klasse.
Årets model – der er Mercedes' stjerne på Frankfurtstanden sammen med B-klassen og SLS cabriolet – kan med lidt god vilje give indikationer om, hvordan den næste topmodel, S-klassen kommer til at se ud.

Bilen år 2025

Men F125 er først og fremmest et udstillingsvindue for nye teknologier. Mange af F-modellernes teknologier – men langt fra alle - er senere kommet i serieproduktion.

Normalt er F-bilerne et kik én bilgeneration frem i tiden – dvs. syv-otte år – men denne gang er kikkerten sat på år 2025 og senere og dermed mindst to bilgenerationer ude i horisonten.

Luksusbiler har en fremtid

F125 er en fem meter lang eksperimentalbil. Størrelsen er dermed som dagens S-klasse.
F125 er en fem meter lang eksperimentalbil. Størrelsen er dermed som dagens S-klasse.
- Med F125 vil vi vise, at store, komfortable og sikre sedaner har en strålende fremtid, blandt andet fordi de kommer til at køre helt emissionsfrit. Så S-klassen vil fortsætte i fremtiden, siger forskningschef Thomas Weber om firmaets gulvkalv.

Den fem meter lange F125 er en brint-hybrid forstået på den måde, at der er tale om en elbil, der både kan køre på strøm fra stikkontaktet og selv producere sin egen strøm ved hjælp af brint og brændselsceller.

Fire elmotorer

Bilen drives af fire små elmotorer, én ved (men ikke i) hvert hjul. De forreste yder 50 kW, de bageste 100 kW. Tilsammen giver det – da 2+2 åbenbart ikke er 4 - 170 kW (231 hk) og kortvarigt 230 kW (313 hk).

De tophængslede døre er bekvemt på en biludstilling, så man nemt kan se ind i kabinen.
De tophængslede døre er bekvemt på en biludstilling, så man nemt kan se ind i kabinen.
0-100 klares på 4,9 sekunder, og brændstofforbruget omregnet til diesel er 37 km pr. liter.

Strømmen kommer i første omgang fra et batteri med 10 kWh-energi. Det rækker til ca. 50 km. Opladningen sker kabelløst ved hjælp af induktion.

Næste generation batteri

Batteriet er af en helt ny type, litium-fosfor, som kan indeholde mere energi på den samme plads end dagens litium-ion. Samtidig er det også bedre til at optage en masse energi hurtigt, f.eks. opsamling af bremseenergi. Batteritypen er stadig på udviklingsstadiet.

Et kik på de vitale dele af el-brint-hybriden F125.
Et kik på de vitale dele af el-brint-hybriden F125.
Det samme gælder brinttanken, der i lige så høj grad som batteriet er grundforskning. I stedet for dagens voluminøse tryktanke, opsuger den nye type brinten ved meget lavt tryk og kan derfor formes nærmest frit som dagens brændstoftank.

1.000 km rækkevidde

Dermed kan tankene bedre integreres i bilen og indeholde mere brint, 7,5 kg i dette tilfælde. El og brint tilsammen giver F125 en rækkevidde på 1.000 km.

Mercedes-Benz mener, teknologien kan være produktionsklar omkring 2025.

Altid forbundet

Bilen er indrettet, så den tager hånd om den digitale livsstil, en meget stor del af bilisterne har tillagt sig. Det betyder bl.a. at alle ejerens medier, f.eks. musik, er direkte tilgængelig.

Selv om bilen er særdeles avanceret, er førerpladsen ekstrem minimalistisk. Bilen kan forstå naturlig tale i almindelige sætninger.
Selv om bilen er særdeles avanceret, er førerpladsen ekstrem minimalistisk. Bilen kan forstå naturlig tale i almindelige sætninger.
Også kommunikation til sociale medier og internet foregår sømløst, men der er lagt meget vægt på, at føreren ikke distraheres, og han eller hun kan definere, hvem der må forstyrre under kørslen.

Naturlig tale

Betjeningen af de sekundære funktioner kan ske ved naturlig tale og med håndbevægelser i luften, og så er den store skærm i 3D.

Bilens automatiske funktioner inkluderer også halv-automatisk kørsel, f.eks. vognbaneskift og overhaling, og bilen kan kommunikere med andre biler og vejskiltene.

Den type teknologi behøver vi dog ikke vente helt til 2025 på.