Salget af elbiler er gået i stå

Der var masser af fanfare, da Mitsubishi, Peugeot og Citroën i januar lancerede deres fælles elbiler – Danmarks første rigtige elbiler. Og salget kom hurtigt i gang. Men de seneste to måneder er der nærmest ingen solgt.

Nyt om biler

Interessen for at købe Danmark første rigtige elbiler var høj i begyndelsen, men er siden kølnet betydeligt.

Mitsubishi, Peugeot og Citroën lancerede lige efter nytår de identiske elbiler Imiev, Ion og C-Zero, og hurtigt kom der godt et par hundrede biler på gaden.
Langt de fleste blev købt af elbiloperatøren Choosev, der bruger dem til det store forsøg, Test En Elbil. Desuden har enkelte kommuner og formentlig enkelte private købt nogle enkelte.

Men de seneste måneder er salget gået i stå.

Ni biler på to måneder

I juli og august solgte (indregistrerede) Peugeot ikke en eneste, mens Mitsubishi har solgt fire og Citroën fem.

Det er en udbredt opfattelse, at de små elbiler er alt for dyre. De koster trods afgiftsfrihed ca. 280.000 kr., hvilket er ca. tre gange så meget som en afgiftsbelagt benzinbil som Citroën C1.

Nissans meget større Leaf koster ca. 300.000 og Renault Fluence Z.E. ca. 210.000 kr. plus batterileje. Ingen af disse to kan dog endnu leveres, idet begge er meget forsinket. Fluence Z.E. loves nu klar lige før jul, mens Leaf kommer ”i begyndelsen af 2012”.

2011 blev ikke et elbil-år

Da de tre små trillingebiler reelt er de eneste elbiler til salg i Danmark, er årets salg af elbiler under 300 i første halvår.

Dermed er 2011 ikke blevet det elbil-år, som mange, særligt producenterne, havde spået. Hvis de samlede forventninger fra efteråret 2010 skulle være indfriet, ville der være blevet solgt flere tusinde elbiler i år.

Trods de kun 283 nyregistreringer i første halvår, ligger Danmark på en europæisk sjetteplads. Tyskland fører med 1.020. I Norge er der solgt 850.


I Vesteuropa blev der solgt 5.222 elbiler i første halvår, hvilket givet en markedsandel på 0,7 promille.

Danmark giver det største tilskud

Chefanalytiker hos bilmarkedspecialisten Jato Dynamics, Gareth Hession, mener på baggrund af salgstallene, at der ikke er nogen sammenhæng mellem salget og priser/tilskud.

Danmark har således det suverænt største tilskud, som han får til 154.000 kr., mens andre lande ligger på 37.000 kr. og Tyskland på kun 2.500 kr.
 

Gareth Hession peger på, at trods de generelt store tilskud, er det indtil videre ikke nok til at kompensere for forbrugernes skepsis over for elbilernes evne til at opfylde købernes reelle behov.