Peugeots næste SUV

Peugeot får med 4008 endnu en firehjulstrækker – baseret på Mitsubishi ASX. Kineserne og russerne skal have de fleste. Den danske importør har allerede fravalgt den.

Peugeot 4008 er en kompakt SUV, som især skal gøre lykke hos kinesere og russere.
Nyt om biler

4007 hedder den mellemstore, syvpersoners SUV, som Peugeot har i sit europæiske, men ikke danske program. Den bliver om et årstid bliver suppleret med eller erstattet af den mindre 4008, som Peugeot netop har frigivet billeder af.

Peugeot 4008 har en bagende, hvor det er mere end baglygterne, der adskiller sig fra ophavet, Mitsubishi ASX.
Peugeot 4008 har en bagende, hvor det er mere end baglygterne, der adskiller sig fra ophavet, Mitsubishi ASX.
Det er indtil videre uklart, om 4008 helt skal erstatte den 30 cm længere 4007. Det kunne valget af navn tyde på – sidste ciffer fortæller normalt, at der er tale om en ny generation i samme klasse.

Forklædt Mitsubishi ASX

Selv om 4008 for og bag umiskendeligt har det nye Peugeot-look, er bilen teknisk set en Mitsubishi ASX.

Den større 4007, der ikke har været nogen salgssucces, er baseret på Mitsubishi Outlander.

Peugeot 4008 er ca. 30 cm kortere end 4007, som muligvis fortsætter i produktion i en periode, efter at 4008 er lanceret.
Peugeot 4008 er ca. 30 cm kortere end 4007, som muligvis fortsætter i produktion i en periode, efter at 4008 er lanceret.
Lige som Peugeot snart får en ASX-klon, så lancerer Citroën samme bil under navnet C4 Aircross.

Kun diesel og firehjulstræk

I Europa kommer 4008 kun med dieselmotorer: 1.6 HDi med 112 hk (af egen avl) og 1.8 HDi med 150 hk (fra Mitsubishi).

Peugeots nye SUV fås med forhjulstræk og firehjulstræk, men Europa får åbenbart kun de firehjulstrukne.

Premiere til marts

4008 får først officiel premiere på Genève-udstillingen til marts og kommer til salg uden for Vesteuropa kort efter. Den europæiske introduktion kan ventes i efteråret 2012.

Her er man ikke i tvivl: Designet er Peugeots - og i den nye "rene" stil, der er introduceret med 508.
Her er man ikke i tvivl: Designet er Peugeots - og i den nye "rene" stil, der er introduceret med 508.

Lande uden for Vesteuropa kommer til at aftage broderparten af 4008-produktionen, nemlig 70 procent. De fleste går til Rusland og Kina. I Danmark kommer bilen slet ikke, da den danske importør har vurderet, at salget i denne klasse er for lille.