Verdenspremiere: ny BMW 3-serie

Sjette generation af BMWs mest populære bilmodel er netop præsenteret, og denne gang overgår den tyske bilspecialist sig selv på alle fronter.

Den nye BMW 3-serie er blevet bedre på alle fronter. Trods mere udstyr er bilen stadig dyr i Danmark.
Nyt om biler

I første omgang kommer den nye 3-serie kun som firedørs sedan, men senere dukker andre karrosserivarianter op.
I første omgang kommer den nye 3-serie kun som firedørs sedan, men senere dukker andre karrosserivarianter op.
Man kunne fristes til at kalde den nye BMW 3-serie for en miniudgave af den populære femmer, men det er faktisk en underdrivelse, for på mange områder overgår den nye mellemklassebil sin storebroder.

Motorerne er forfinede og forstærkede, og kvalitet og udstyr er forbedret, og så er kabinepladsen forøget markant. Dermed kan 3-serien nu sammenlignes med den store BMW 5-serie. Det skyldes ikke mindst, at længden er øget med små 10 cm, og at akselafstanden er øget med fem cm.

Motor har allerede prøvesiddet den nye 3’er, og vi kan melde om markant bedre plads både for og bag.

Designet er typisk for BMW med en lang motorhjelm med forhjulene helt ude i hjørnerne. Kabinen er trukket godt tilbage, så vægten på de trækkende baghjul som altid udgør præcis halvdelen af bilens vægt. Trods vokseværket er den samlede vægt reduceret med 40 kg.

Designet er typisk BMW, men sammenligner man med forgængeren er den større bredde og længde let at få øje på.
Designet er typisk BMW, men sammenligner man med forgængeren er den større bredde og længde let at få øje på.
Både ved fronten og ved siderne er de karakteristiske BMW-kendetegn i form af dynamiske linjer til stede i forstærket form.

Økonomiske motorer

Alle motorer er nu forsynet med trykladning, og på benzinsiden er der i begyndelsen "kun" en helt ny toliters firecylindret 328i med 245 hk foruden 335i, der har den fra 5-serien kendte treliters sekscylindrede rækkemotor med 306 hk.

På dieselsiden er eneste model en 320d, der har femseriens toliters dieselmotor med 163 hk.

Særligt indvendigt er der stor forskel på de tre designlinjer. På den måde er det blevet lettere at skabe sin helt egen BMW.
Særligt indvendigt er der stor forskel på de tre designlinjer. På den måde er det blevet lettere at skabe sin helt egen BMW.
Alle motorer kan leveres med BMWs egen automatgearkasse med hele otte trin, hvorved forbruget falder, og i det hele taget er der gjort meget for at spare på dråberne. Dieseludgaven kører således hele 24,4 km pr. liter i den særlige Efficient Dynamic version med stop/start og det nye Eco-Pro program, der hjælper føreren med at spare på energien under kørslen.

Mere udstyr end tidligere

Som noget helt nyt for BMW introducerer fabrikken den nye 3-serie i tre udstyrsniveauer: Sport-, Modern- og Luxury Line. Hver designlinje byder på sin egen brug af farver, udstyr og materialer, så man kan vælge den opbygning af bilen, der bedst passer ens egen smag.

Den store farveskærm er standard på 3-serien.
Den store farveskærm er standard på 3-serien.
På udstyrssiden er særligt et avanceret head-up display (ekstraudstyr) og en stor farveskærm i midten af instrumentbordet (standard) værd at fremhæve.

Den nye BMW 3-serie lanceres over hele verden den 11. februar næste år, og produktionen er netop skudt i gang på BMWs hovedfabrik i München.

Priserne kendes endnu ikke, men ventes at lande på samme niveau som forgængeren, selv om mængden af standardudstyr er øget.

BMW 3-serien

320d ED      320d        328i         335i
1.995 ccm   1995 ccm 1997 ccm 2979 ccm
163 hk        184 hk      245 hk     306 hk
24,4 km/l     22,2 km/l  15,6 km/l  12,7 km/l