Chevrolet: 100 år med biler

I dag fylder Chevrolet 100 år. Vi ser tilbage på et århundrede fyldt med op- og nedture.

Siden 1912 har Chevrolet bygget mere end 200 mio. køretøjer.
Nyt om biler

Der er fuld fart på Chevrolet, og i øjeblikket går der kun 7,4 sekunder, mellem der sælges en ’Chevy’ et eller andet sted på jorden. Sidste år blev det til ikke færre end 4,3 mio. biler med Chevrolets logo foran.

Dermed er Chevrolet det bedst sælgende mærke i den store GM-koncern. Den mest populære model er familiebilen Cruze, der allerede er solgt i over 1 mio. eksemplarer.

Stammer fra Schweiz

Louis Chevrolet i den første Chevrolet Classic Six fra 1911.
Louis Chevrolet i den første Chevrolet Classic Six fra 1911.
Navnet Chevrolet kommer fra grundlæggeren Louis Chevrolet, som stammer fra Schweiz, og som oprindelig var cykelsmed. I 1900 emigrerede han som tusindevis andre til Amerika, og allerede i 1905 fik han smag for den nye opfindelse: Bilen.

Han kørte væddeløb og blev hurtigt regnet som en af de bedste. I 1909 var han en fast del af racerteamet hos Buick. Men sideløbende med karrieren som racerkører arbejdede han med at udvikle sin egen bil, og i 1911 grundlagde Louis Chevrolet ’Chevrolet Motor Car Company’ i Detroit. Allerede året efter kunne Chevrolet præsentere sin første bil: Classic Six.

Chevrolet kæmpede de kommende år om kunderne mod bl.a. Ford og havde god succes, men i 1918 solgte Louis sit firma til General Motors. I stedet arbejdede han videre med sin interesse indenfor motorsporten, ligesom udvikling af flymotorer også havde hans interesse.

I 1969 kørte Chevrolet Camaro som pacecar ved det store Indianapolis 500 miles race.
I 1969 kørte Chevrolet Camaro som pacecar ved det store Indianapolis 500 miles race.
Det var dog en turbulent tid, og i 1929 tabte Louis Chevrolet alt, hvad han ejede, ved det store børskrak, og i perioden derefter måtte han starte forfra som almindelig arbejder ved et af samlebåndene hos netop Chevrolet.

Blev bygget i København

Chevrolet fortsatte sin kurs, og med et bilsalg, der var i rivende udvikling over hele verden, måtte Chevrolet etablere fabrikker uden for USA for at følge med efterspørgslen.

Første fabrik i Europa blev grundlagt i København i 1923, og her samledes biler til de nordiske lande, Baltikum, Østrig-Ungarn samt Tyskland og Rusland. Siden fulgte fabrikker over hele verden, men alle byggede biler magen til dem, der blev produceret hjemme i Detroit.

Først i 1914 kom det nuværende logo på bilerne. Ifølge historien var det et tapet på et hotelværelse, der gav ideen til formen.
Først i 1914 kom det nuværende logo på bilerne. Ifølge historien var det et tapet på et hotelværelse, der gav ideen til formen.
Chevrolet forstod at markedsføre sine biler gennem alle kanaler, og en lang række personligheder har gennem tiden lagt navn til Chevrolets markedsføring.

Indirekte har flere amerikanske præsidenter gjort mærket kendt, idet de har kørt i særligt byggede modeller fra Chevrolet.

Og både popmusikere og astronauter fra det kendte Apollo-program har kørt Chevrolet, ligesom motorsporten også altid har været med til at bane vejen for en stor succes.

Oliekrisen var hård ved Chevrolet

Louis Chevrolet var oprindelig fra Schweiz, men emigrerede til USA. Han var vild med motorsport.
Louis Chevrolet var oprindelig fra Schweiz, men emigrerede til USA. Han var vild med motorsport.
I 1973 stod verden over for sin første oliekrise, og store benzinslugende biler blev fravalgt af kunderne i Europa, og Chevrolet mistede år for år store markedsandele. Mærket forsvandt efterhånden fra flere markeder, og i mange år så det mere end almindeligt sort ud for Chevrolet.

Chevrolet relancerede derfor sin position i Europa i 2005. Udvikling af moderne, sikre og brændstoføkonomiske biler medførte en fordobling af salget på bare tre år, og Chevrolet blev det hurtigst voksende bilmærke i Europa.

Udviklingen var til dels skabt via opkøbet af Daewoo, der kunne bygge de helt billige biler. I marts i år udgik Daewoo-navnet fuldstændig, efter at bilerne i en årrække var solgt med et Chevrolet-emblem.

4 bilmærker ud af 270 overlevede

I 2011 lancerede Chevrolet opladningshybriden Volt i Europa og blev dermed et af de første mærker, der kan tilbyde en elbil med indbygget rækkeviddeforlænger. Dermed er udviklingen fra de store amerikanske flydere til moderne kompakte miljøvenlige biler cementeret.

Chevrolet Volt lanceres i Europa i året for mærkets 100-års-jubilæum. Volt er en opladningshybrid, der kombinerer elbilens miljøfordele med benzinbilens rækkevidde.
Chevrolet Volt lanceres i Europa i året for mærkets 100-års-jubilæum. Volt er en opladningshybrid, der kombinerer elbilens miljøfordele med benzinbilens rækkevidde.
Chevrolet kan således – som en af de kun fire tilbageværende bilmærker, blandt de 270 amerikanske bilmærker, der fandtes i 1911 – se fremad mod nye spændende tider.