Audi er det mærke i Volkswagen-koncernen, der får lov til at tage hul på en ny æra i kompaktklassen. Det sker med den helt ny A3, der de næste år får følgeskab af en stribe af nye modeller fra Audi selv, VW, Skoda og Seat.
De nye modeller deler den grundlæggende teknologi og undervogn, som på godt gedigent ingeniørtysk kaldes Modularer Quer Baukasten, MQB.Trods de modulære, så ser det ud til, at de nye mellemklassemodeller lige som i gamle dage kan kendes på samme akselafstand, nu 2,60 meter mod før 2,58. Det siger noget om bilens sande størrelse, herunder kabineplads.
Den nye Seat Toledo, som debuterer på samme udstilling, men for en sikkerheds skyld kaldes et koncept, har også en akselafstand på 2,60 meter.
Samme længde, lavere vægt
Totallængden på den nye A3 er uforandret, mens vægten er reduceret en del i kraft af den vidtstrakte brug af letvægtsteknik. Det indebærer bl.a. forskærme og motorhjelm af aluminium, mens karrosseriet består af en høj andel ultrahøjstyrkestål.Indtil videre vises kun en tredørs. Senere kommer en femdørs - normalt med tilnavnet Sportback - samt måske en sedan.
Designet rummer ingen overraskelser, når man kender Audi, men den nye model får mere karakter i kraft af mere skarpe kanter.
I kabinen er stilen med de vandrette linjer blevet endnu mere fremtrædende.Firecylindrede motorer - og hybridteknik
Den nye A3 stiller fås fra begyndelsen med tre firecylindrede motorer. Alle er ifølge Audi helt nyudviklede. De to TFSI-motorer (benzin) og TDI-motoren (diesel) har en slagvolumen på henholdsvis 1,4, 1,8 og 2,0 liter. Ydelserne ligger på 122 hk, 180 hk og 143 hk.
Den nye generation kører op til 15 procent længere på literen end forgængeren. Versioner med hybridteknik er under udvikling.
A3 den tredje lanceres i Danmark til august.