Audi A3 – en letvægter

Tredje generation af Audi A3 debuterer netop nu på biludstillingen i Genève som tredørs. Den nye kompakt-Audi vejer mindre end sin forgænger.

Audi A3 i typisk Audistil. Den markante grill lever videre.
Nyt om biler

Audi er det mærke i Volkswagen-koncernen, der får lov til at tage hul på en ny æra i kompaktklassen. Det sker med den helt ny A3, der de næste år får følgeskab af en stribe af nye modeller fra Audi selv, VW, Skoda og Seat.

A3 kommer først som denne tredørs. Den femdørs kommer senere.
A3 kommer først som denne tredørs. Den femdørs kommer senere.
De nye modeller deler den grundlæggende teknologi og undervogn, som på godt gedigent ingeniørtysk kaldes Modularer Quer Baukasten, MQB.

Trods de modulære, så ser det ud til, at de nye mellemklassemodeller lige som i gamle dage kan kendes på samme akselafstand, nu 2,60 meter mod før 2,58. Det siger noget om bilens sande størrelse, herunder kabineplads.

Den nye Seat Toledo, som debuterer på samme udstilling, men for en sikkerheds skyld kaldes et koncept, har også en akselafstand på 2,60 meter.

Samme længde, lavere vægt

Ingen eksperimenter. Dette er en Audi. Den markante Audi-grill kører videre næsten uændret i den nye A3.
Ingen eksperimenter. Dette er en Audi. Den markante Audi-grill kører videre næsten uændret i den nye A3.
Totallængden på den nye A3 er uforandret, mens vægten er reduceret en del i kraft af den vidtstrakte brug af letvægtsteknik. Det indebærer bl.a. forskærme og motorhjelm af aluminium, mens karrosseriet består af en høj andel ultrahøjstyrkestål.

Indtil videre vises kun en tredørs. Senere kommer en femdørs - normalt med tilnavnet Sportback - samt måske en sedan.

Designet rummer ingen overraskelser, når man kender Audi, men den nye model får mere karakter i kraft af mere skarpe kanter.

Konceptudgaven af A3 fra sidste år (som var en sedan), havde en grill, der svarer til produktionsudgaven, dog nu lidt mere afdæmpet og nu med plads til nummerplade.
Konceptudgaven af A3 fra sidste år (som var en sedan), havde en grill, der svarer til produktionsudgaven, dog nu lidt mere afdæmpet og nu med plads til nummerplade.
I kabinen er stilen med de vandrette linjer blevet endnu mere fremtrædende.

Firecylindrede motorer - og hybridteknik

Den nye A3 stiller fås fra begyndelsen med tre firecylindrede motorer. Alle er ifølge Audi helt nyudviklede. De to TFSI-motorer (benzin) og TDI-motoren (diesel) har en slagvolumen på henholdsvis 1,4, 1,8 og 2,0 liter. Ydelserne ligger på 122 hk, 180 hk og 143 hk.

Den nye generation kører op til 15 procent længere på literen end forgængeren. Versioner med hybridteknik er under udvikling.

A3 den tredje lanceres i Danmark til august.

Audi bruger stadig ideen med, at infotainment-skærmen kører op og vipper frem, når den skal bruges.
Audi bruger stadig ideen med, at infotainment-skærmen kører op og vipper frem, når den skal bruges.