Har man sagt B ....

Mercedes-Benz sagde for nylig "B-Klasse", og nu på Genève-udstillingen siger mærket også A - som også står for "angreb". Den nye A-Klasse repræsenterer et dramatisk kursskifte.

Den fornyede A-Klasse er en revolution i forhold til forgængeren. Bl.a. er den 18 cm lavere og 40 cm længere.
Nyt om biler

Den nye A-Klasse er en revolution i forhold til de to første generationer af Mercedes-Benz' mindste model.

Mercedes-Benz A-klasse er ikke til at kende igen. Den nye generation er dog nu som før femdørs.
Mercedes-Benz A-klasse er ikke til at kende igen. Den nye generation er dog nu som før femdørs.
Den høje, MPV-agtige facon og dobbeltbunden er væk, og mere normale proportioner er indført, så bilen kan konkurrere direkte mod Audi A3 og BMW 1-serie – og den nye Volvo V40 for den sags skyld.

A for angreb

Daimler-chef Dieter Zetsche bekendtgjorde da også ved verdenspremieren i Genève, at A står for angreb.

Den nye A-klasse er hele 18 cm lavere end den foregående, men 40 cm længere. Det vil sige 4,29 meter lang og 1,43 meter høj – eller lav om man vil.

Fremskridtet i design udebliver da heller ikke. Den nye A-Klasse fremstår helt anderledes dynamisk og nærmest sportsligt.

Fra 109 til 211 hestekræfter

Der er kommet meget mere pondus over fronten.
Der er kommet meget mere pondus over fronten.
Mercedes-Benz annoncerer fra begyndelsen et enormt spænd i motorer: fra 109 til 211 hestekræfter. På benzinsiden er størrelserne 1,6 og 2,0 liter med ydelser fra 115 hestekræfter i A 180 over 156 i A 200 til 211 hestekræfter i A 250.

Dieselprogrammet omfatter de to 1,6-liters; A 180 CDI med 109 hestekræfter og A 200 CDI med 136 samt A 220 CDI (2,2 liter) med 170 hestekræfter.

Blandt den enorme mængde af standard- og ekstraudstyr bliver en radarbaseret nødbremse, som gøres til standard.