
Når man tænker på en Polo BlueMotion, tænker de fleste nok på en miljøvenlig bil, som ikke er særlig racervenlig.
Kan det lykkes at forene sådan to biler? Det forsøger VW med Polo Blue GT.
To eller fire cylindere?
Den nye Polo Blue GT har faktisk fire cylindere, men VW har introduceret en ny teknik kaldet ACT (Active Cylinder management Technology). ACT-teknikken gør, at bilen ved lav belastning slår to cylindre fra og derfor kun kører på to cylindere. En lignende teknik findes i Audis topmodel S8.

Med ACT kører den nye Polo Blue GT officielt 21,2 km/l på benzin. Med syvtrins automatgearet DSG kommer benzinøkonomien op på 22,2 km/l. I forhold til den traditionelle Polo GTI, der officielt kan køre 16,9 km/l, kører Blue GT hele 31 procent længere på literen.
Turbo og kompressor
Polo Blue GT’s 1.4 TSI-motor, der både har turbolader og kompressor, yder 140 hk og har en tophastighed på 210 km/t. Den når 100 km/t. på 7,9 sekunder.

I Danmark til august
En Polo Blue GT er udstyret med 17 tommer letmetalfælge, GT-emblem i fronten og en ny udstødning bagpå. Indvendigt har den sæder med nydesignet stof og sort taghimmel.
Polo Blue GT ventes til Danmark omkring august, og prisen bliver sandsynligvis ligesom en Polo GTI på ca. 300.000 kr.