Jo ældre bilen er, desto oftere vælger bilejerne at få repareret bilen hos et såkaldt frit værksted. Det er ikke overraskende, men tidspunktet for skiftet fra mærkeværkstedet til det frie værksted sker nu markant tidligere. Det viser en undersøgelse i Bilbranchens brancheanalyse, Blitz.
Undersøgelsen viser, at 50 procent af bilejerne fravælger mærkeværkstederne mellem bilens tredje og fjerde år. I en lignende undersøgelse fra 2010 skete dette skift først efter fem år. De frie værksteder overtager dermed halvdelen af alle kunder halvandet til to år tidligere, end de gjorde i 2010.
Tallene i den nyeste undersøgelse er indsamlet i 2011, så der er kun et år mellem målingerne. Den markante ændring i forbrugernes værkstedsvalg er sket på blot ét år.
Direkte på frit værksted
Undersøgelsen viser også, at hvor 86 procent af bilejere i 2010-undersøgelsen benyttede mærkeværkstederne i bilens første år, vælger nu blot 77 procent mærkeværkstedet til deres nye bil.
Udviklingen kommer ikke bag på Jørgen Jørgensen, der er leder af teknisk afdeling i FDM.
- Der er kommet øget fokus på de frie værksteder, der er blevet bedre til at gøre opmærksom på sig selv. Samtidig har folk fundet ud af, at det er risikofrit at benytte de frie værksteder, forklarer Jørgen Jørgensen.
Økonomien er afgørende
De senere års økonomiske afmatning spiller også ind på bilejernes værkstedsvalg.
- Når folk bliver mere økonomisk klemt, så er de bedre til at se alternativer, og de frie værksteder er generelt billigere, påpeger Jørgen Jørgensen.
Samtidig har mærkeværkstederne ikke formået at tilpasse sig i tide.
- Nogle af mærkeværkstederne har ikke reageret på udviklingen og har alt for høje priser i forhold til de frie værksteder, der er blevet bedre gearet til at tage sig at nye biler – også når de stadig har garanti, forklarer Jørgen Jørgensen.