Ældre skades i gamle biler

Bilister over 70 får større skader eller har højere risiko for at blive dræbt end yngre, når ulykken sker, fordi de er mere skrøbelige. Men det er også et stort problem, at ældre bilister kører i meget gamle biler.

Foto: Christoffer Askman
Bilist

Jo ældre man bliver, jo mere skrøbelig bliver kroppen. Ældre får lettere alvorlige kvæstelser ved f.eks. en trafikulykke, og skaderne tager længere tid at heles.

Men det er ikke den eneste betydelige forklaring på, hvorfor ældre bilister kommer mere alvorligt til skade – eller oftere omkommer – end yngre.

Markant ældre biler

Ældre bilister kører i markant ældre biler end øvrige trafikanter, og statistisk set er nye biler meget mere sikre end gamle.

De ældres gamle biler som et problem fremgår af den nyeste rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, HVU, der har dybdeanalyseret 32 alvorlige bilulykker med ældre involveret. ”Ældre” er i denne sammenhæng defineret som 70 år og opefter – den alder hvor bilister skal have fornyet kørekortet.

Blandt de i alt 34 ældre bilister var bilen i gennemsnit (median-tallet) 12,5 år gamle. Det står i markant modsætning til modparternes biler, der i gennemsnit var 8,3 år.

Mange over 15 år

Næsten en tredjedel af de ældres biler var mere end 15 år gamle. Det samme gjaldt kun 2 ud af 20 hos modparten.

En frisk rapport fra Danmarks Tekniske Universitet dokumenterer, at den tekniske udvikling er gået så hurtigt, at risikoen (for en gennemsnitsperson) for at blive dræbt i en given ulykke er mere end halveret i en bil fra 2010 i forhold til én fra 2000.

Dårlig sikkerhed

De meget gamle biler hos de ældre betyder, at deres bil ikke alene har en meget ringere kollisionssikkerhed, men også at mængden af beskyttende sikkerhedsudstyr er meget mindre.

Netop for en ældre og mere skrøbelig bilist kan det have afgørende betydning, at bilen har gardin- og sideairbags, selestrammere og selekraftbegrænsere foruden almindelige airbags og sikre stole.

På baggrund af de markante tal for ældres skader og deres meget gamle biler anbefaler Havarikommissionen, at ældre får vejledning i, hvilke sikkerhedsmæssige forhold de skal tage højde for ved valg af bil.

Gode råd til ældre bilister

De ældre bør især have at vide:

• Selekraftbegrænsere er særligt vigtig for ældre på grund af de ældres større fysiske skrøbelighed.

• Sideairbags/gardinairbags ser ud til at være særligt vigtige for ældre, da ældre bilister at dømme ud fra undersøgelsen langt oftere rammes på siden af bilen end andre bilister.

• Det er vigtigt med indstillingsmuligheder af sæde og rat, så bilen kan indstilles til den ældres fysik, og sikkerhedsudstyret derved kan virke optimalt.

• At de får vejledning i at indstille sæde og rat korrekt, f.eks. når de køber ny bil.