Flere penge til el- og brintbiler

Den nye energiaftale betyder, at der sættes statspenge af til flere ladestandere og som noget nyt brinttankstationer. Desuden forlænges tilskud til elbilforsøg, og opladningshybrider bliver en del af den officielle danske strategi.

Brintbiler er kommet højere op på den politiske dagsorden med den nye energiaftale.
Bilist

Den store energiaftale mellem næsten alle Folketingets partier betyder, at der også drypper en større pose penge ned til elbiler – og som noget nyt brintbiler.

Først og fremmest kommer der en pulje på 70 mio. kr., som i treårsperioden 2013-2015 skal bruges til at støtte opsætning af ladestandere til elbiler, ”infrastruktur” til brintbiler og gas til tung transport.

Opladningshybrider er nævnt

Pengene skal også bruges som en del af en strategi for ”at fremme af energieffektive køretøjer som hybrid, plugin, elbiler mm.” Dermed er opladningshybrider kommet ind i den officielle danske politik.

Desuden afsættes 15 mio. kr., der i samme periode skal bruges til at fortsætte forsøgsordningen for elbiler.

Og endelig kommer der en pulje på ni mio. kr. til en analyse af ”de klima- og energimæssige forhold ved anvendelse af alternative drivmidler.”

Glæde hos el- og brintbil-tilhængere

Hos den lille danske brintbil-lobby glæder man sig over at være kommet ind i varmen:

- Det er et gennembrud og et vigtigt skridt frem mod en markedsintroduktion af brintbiler i 2015, lyder det fra Hydrogen Link Danmark.

Dansk Elbil Alliance er også godt tilfreds med aftalen, men efterlyser flere konkrete handlinger.

Flere ønsker

- Aftalen understreger, hvor vigtigt det er at få ladeinfrastrukturen på plads. Danmark har her en styrkeposition i den viden, der ligger i spændingsfeltet mellem bilen, infrastrukturen og energisektoren, siger alliancens direktør Lærke Flader.

Dansk Elbil Alliance efterlyser:
• En hurtig afklaring af den lovede afgiftsfritagelse på elbiler
• En overgangsordning for plugin hybridbiler (opladningshybrider)
• En firmabilbeskatning, som belønner det grønne valg
• At el ikke som i dag beskattes hårdere end benzin og diesel

Ingen afgift, lille salg

Rene batteridrevne elbiler og brintbiler er fuldstændig fritaget for registreringsafgift til og med 2015. Alligevel har salget af elbiler hidtil været særdeles beskedent.

Opladningshybrider som Opel Ampera, Toyota Prius Plugin og Volvo V60 Plugin beskattes helt som benzin- og dieselbiler, hvilket indebærer 180 procent registreringsafgift. Det betyder, at ”Årets Bil i Danmark 2012”, Opel Ampera, koster ca. 600.000 kr., selv om den har egenskaber omtrent som en almindelig elbil.