Derfor er der mange dyr, der har fået sig en overraskelse over, at deres fredelige skov eller mose er blevet skåret over af en meget bred asfaltstribe.
Motorvejsåbning uden kongerøgelse
Stor indsats med nye levesteder
Men Vejdirektoratet og naturmyndigheder har gjort ekstra meget ud af at sikre dyrene nye levesteder og gode muligheder for at krydse vejen. I processen har EU-Kommissionen åndet de danske myndigheder tungt i nakken med bl.a. en såkaldt åbningsskrivelse, en trussel om retssag, hvis ikke et EU-habitat-område blev ordentlig beskyttet.Så dyrene har fået fine forhold, hvilket til dels kan ses af bilisterne, når de suser forbi med 130 km/t.
17 passager til harer
Padder har fået 16 steder at krydse motorvejen, potedyr – sådan nogen som harer og ræve - kan vælge frit mellem 17 passager, mens hjorte er tilgodeset med fem broer eller tunneler.
For at dyrere ikke bare skal vade over vejen, men lokkes hen til de såkaldte faunapassager, er der opsat hele 17 km paddehegn og 20 km vildthegn. Det er suppleret med 8,7 km "ledelinjer" uden for motorvejen - det f.eks. diger og levende hegn, som er naturens vejskilte.
Nødudgang for hjorte
Skulle en hjort alligevel forvilde sig ind på vejen, er der som noget sjældent indrettet nødudgange. En halv snes steder er der i hver side et "udspring", en lille jordrampe, hvor rådyr m.fl. kan hoppe væk fra det stressende miljø blandt biler og ud i skovens stille, dybe ro.
Endelig er dyrene blevet forkælet med hele 208 nye eller oprensede vandhuller. De mange leve- og drikkesteder skal dels kompensere for nogle nedlagte vandhuller, dels gøre det mindre nødvendigt for dyrene at krydse motorvejen.Der er også anlagt ialt 131.000 kvadratmeter ny skov, mose og eng.