Fisker viser afgørende Atlantic-model

Bil nr. to i bildesigner Henrik Fiskers californiske bileventyr hedder Atlantic. Den kompakte opladningshybrid præsenteres nu som design-prototype.

Henrik Fisker med en håndbygget prototype af Atlantic.  Fronten er let genkendelig Fisker.
Nyt om biler

Fisker Atlantic er en kompakt sedan på størrelse med Audi A5. Som standard har elbilen baghjulstræk, men firehjulstræk fås også.
Fisker Atlantic er en kompakt sedan på størrelse med Audi A5. Som standard har elbilen baghjulstræk, men firehjulstræk fås også.
Her er den bil, der skal forvandle Henrik Fiskers opsigtsvækkende bileventyr fra en eksotisk iværksættervirksomhed i Californien til en betydningsfuld amerikansk bilproducent.

Så store er visionen for denne Atlantic-model, som danskfødte Henrik Fisker nu præsenterer på New York Auto Show.

Behersker interesse for Karma

Fisker Automotive lancerede sin første bil, den store, luksuriøse Karma sidste sommer, men det er en bil, hvor der højst kan producers ca. 12.000 biler årligt – i øvrigt på en fabrik i Finland. Efterspørgslen har dog indtil videre været markant mindre.

Prototypen har dette elegante glastag. Det kunne ende med at blive en tilvalgsmulieghd i produktionsudgaven.
Prototypen har dette elegante glastag. Det kunne ende med at blive en tilvalgsmulieghd i produktionsudgaven.
Men Karma har også kun skullet være et flagskib og fyrtårn. Det helt store skulle komme fra en mindre model, der hidtil er gået under betegnelsen Projekt Nina med produktionsmål på op til 100.000 styks årligt.

Atlantic venets at koste næsten det halve af de godt to millioner kr., der er prisen for Karma.

Sammenlignes med Audi A5

Og Nina skal altså hedde Atlantic – en meget passende navn, når de to vigtigste markeder for bilen ligger på hver side af Atlanterhavet.

I profil er Atlantic nært beslægtet med Karma.
I profil er Atlantic nært beslægtet med Karma.
Henrik Fisker sammenligner selv bilen med en Audi A5, men motorteknologien bliver ganske anderledes. Atlantic er som Karma en opladningshybrid. Det vil sige at bilen altid kører på strøm og drives af sin elmotor. Hvis den medbragte strøm ikke rækker, starter en benzinmotor og producerer strøm.

BMW turbomotor som generator

Mens Karma har en noget støjende General Motors-motor som generator, får Atlantic turbomotor fra BMW.

Tekniske oplysninger får vi ikke endnu ud over, at Atlantic som standard har baghjulstræk og som ekstraudstyr kan have firehjulstræk.

Atlantic bliver let genkendelig, når man får den i bakspejlet.
Atlantic bliver let genkendelig, når man får den i bakspejlet.

Skal bygges i Delaware

Bilen går efter planen i produktion allersidst på året og skal bygges på GMs tidligere Boxwood Road Plant i Delaware.

Henrik Fisker er i øvrigt for nylig trådt et skridt ned i sit eget firma, som han har været direktør for siden grundlæggelsen i 2007. Det nu voksende firma har ansat den amerikanske bilveteran Tom LaSorda som administrerende direktør. Fisker er bestyrelsesformand og designchef.