Voldsom benzinmotor gør Volvo grøn

Volvo vil supplere sin V60 opladningshybrid med en XC60, der får benzinmotor i stedet for diesel. Og selv om den samlede ydelse når 350 hk, er det officielle forbrugstal 43,8 km pr. liter.

Volvo XC60 Plug-in har verdenspremiere i Kina.
Nyt om biler

350 hestekræfter, 43,8 km pr. liter og firehjulstræk er den interessante cocktail, Volvo nu kreerer på konceptbasis med præsentationen af XC 60 Plug-in Hybrid.

XC60 har benzinmotor foran og elmotor bagtil. Benzinmotoren kan i denne udgave oplade batteriet, hvis føreren beder om det. Men normalt sker det via elnettet. Modellen hedder T8 AWD - to numre over den nuværende topmodel.
XC60 har benzinmotor foran og elmotor bagtil. Benzinmotoren kan i denne udgave oplade batteriet, hvis føreren beder om det. Men normalt sker det via elnettet. Modellen hedder T8 AWD - to numre over den nuværende topmodel.
Endnu inden Volvo til efteråret lancerer verdens første diesel-opladningshybrid, er det svenske mærke klar med en vision for, hvordan opladningshybriden kan videreudvikles.

Det sker med en konceptudgave af den kompakte SUV XC60, som Volvo viser på biludstillingen i Beijing, Kina. Den har lidt frækt fået modelbetegnelsen T8 - to nummer højere end den nuværende topmotor.

Fremtidens benzinmotor

Teknikken adskiller sig på et vigtigt punkt, når det gælder forbrændingsmotoren. Mens V60 har en femcylindret dieselmotor, er XC60 forsynet med fremtidens benzinmotor fra Volvo, som hermed udstilles for første gang.

Der er tale om en 2,0 liters, firecylindret motor med direkte indsprøjtning og minimeret indre friktion, og den har såvel turbolader som kompressor. Dermed kan Volvo hente op til 280 hestekræfter ud af den kompakte motor, fortæller den ansvarlige for Volvos elektriske biler, Lennart Stegland.

45 km på strøm

Volvo understreger, at der er tale om et koncept. Men teknikken skal nok komme.
Volvo understreger, at der er tale om et koncept. Men teknikken skal nok komme.
Benzinmotoren trækker forhjulene, mens en 70 hestes elmotor ved bakakslen driver bilen frem, primært alene, så længe der er strøm på batteriet. Og det er der officielt til 45 km.

Elmotor og benzinmotor kan efter ønske arbejde på en gang, og så får man firehjulstræk og/eller topydelsen på 350 hk.

Efter de officielle målemetoder for den slags biler giver det en benzinøkonomi (inkl. en vis del el) på 43,8 km pr. liter. Det svarer til 53 gram CO2 pr. km.

En bil særligt til Kina og USA

Valget af en SUV som karrosseri og Beijing som debutland er ikke tilfældig. Kinesere (og amerikanere) kører ikke i stationcars, og ingen af nationaliteterne kører med diesel. Så hvis Volvo vil lancere sine opladningshybrider på de to vigtige markeder, og det vil Volvo åbenbart, kræver det benzinmotor og et SUV- (eller sedan-) karrosseri.

Volvo oplyser ikke, hvornår en benzin-plugin kommer i produktion.

Den ny, benzinmotor, fra Volvos egenudviklede VEA-familie, kommer formentlig i 2014, hvor afløseren for XC90 er klar.