Bliver næste Fiat Bravo en kineser?

Fiat skruer op for sine ambitioner i Kina med en nyudviklet sedan kaldet Viaggio. I første omgang er den kun til Kina, men Fiat har ”globale ambitioner” med bilen. Det kunne betyde en eksport til Europa som Bravos afløser.

Fiat Viaggio er noget så sjældent som en Fiat-verdenspremiere uden for Europa.
Nyt om biler

Fiat har en stor verdenspremiere på biludstillingen i Beijing. Det er usædvanligt, for Fiat gør normalt ikke så megen væsen af sig i Kina – og gør sig ikke meget i store biler.

Men Viaggio er en stor bil, en sedan, på 4,70 meters længde og skal gøre en stor forskel for Fiat i Kina, hvor bilen også skal bygges.

Globale ambitioner

Fiat Viaggio er en stor og nydelig bil,nærmest elegant bil, men mangler måske lidt typisk, spændstig Fiat-formgivning.
Fiat Viaggio er en stor og nydelig bil,nærmest elegant bil, men mangler måske lidt typisk, spændstig Fiat-formgivning.
Det bliver næppe kun i Kina, at Viaggio skal gøre en vis forskel, for Fiat meddeler ved udstillingens åbning, at der er ”globale ambitioner” for bilen.

Sedan’en gør sig ikke godt i Vesteuropa, men så ”globalt” kunne mest oplagt betyde Sydamerika, Østeuropa og Rusland, men der er uofficielle oplysninger om, at der planlægges en femdørs version.

Hvis der er rigtigt og bliver til noget, peger det på, at Viaggio også kommer til Vesteuropa og så nok i form af eksport fra Kina.

Afløser for Bravo?

Dermed kunne Viaggio blive en afløser fra Bravo.

Helt fremmed for Europa vil bilen ikke være. Den er nært beslægtet med Dodge Dart, både når det gælder karrosseri og undervogn (akselafstand 2,71 m), og Dart er atter baseret på en modificeret platform fra Alfa Romeo Giulietta.

I Kina får Viaggio udelukkende 1,4 liters benzinmotorer med turbo.