Lamborghinis nye tyr

Urus hedder bæstet her, der er et ”meget konkret bud” på fremtidens Lamborghini SUV. 600 hestekræfter har tyren Urus, der også dele nogle komponenter med Porsche Cayenne og VW Touareg.

Lamborghini Urus er noget af en krabat - fem meter lang og to meter bred.
Nyt om biler

Lamborghini Urus er fem meter lang, men forholdsvis lav, 1,66 meter.
Lamborghini Urus er fem meter lang, men forholdsvis lav, 1,66 meter.
Det ligner godt nok noget, der kan skræmme små Suzuki’er væk, når den dukker op i bakspejlet. Urus her er nemlig noget af en olm tyr, som den står stille og fnyser på biludstillingen i Beijing, og selv om det er et koncept, bliver produktionsbilen næppe meget mildere, når den dukker op i bakspejlet og ude på virkeligheden om ca. tre et halvt år.

Lamborghini signalerer med Urus, at det Volkswagen-ejede italienske mærke er klar til at slutte sig ti SUV-toget.

Frihed og følelser

Det giver god mening ifølge Lamborghini-chef Stephan Winkelmann. Dels er det en bilklasse, der vokser pænt, dels er det en biltype, der repræsenterer frihed og følelser.

Urus giver nok et skrækkeligt udsyn bagud, men det betyder næppe noget for køberen. Konceptbilen står på 24 tommer fælge.
Urus giver nok et skrækkeligt udsyn bagud, men det betyder næppe noget for køberen. Konceptbilen står på 24 tommer fælge.
Urus får bl.a. sin bastante fremtræden fra de voldsomme og specielle dimensioner. Bilen er fem meter lang og to meter bred på nær én cm. Derimod er den lav, kun 166 cm, og dermed lavere end sine potentielle konkurrenter. Samtidig har Urus en meget coupéagtig profil.

V10-motor med 600 hestekræfter

Mens platformen – undervognen – delvist er lånt hos koncernfætrene Porsche Cayenne og VW Touareg, så er motoren fuldblods Lamborghini. Det er en 5,0-liters V10-motor med 600 hestekræfter.

For at holde vægten nede, anvendes der i konceptet og givetvis også i produktionsudgaven masser af kulfiber.

Urus er en vild tyr

Urus har trods sit SUV-karroseri en klar, kantet Lamborghini-profil.
Urus har trods sit SUV-karroseri en klar, kantet Lamborghini-profil.
Som så ofte før har navnet noget med tyre at gøre. Urus er en af de vilde forfædre til de nulevende spanske tyre, nogen gange også stavet – sommetider også stavet Aurochs.

Lamborghini, der har rødder som traktorproducent, er faktisk en pioner, når det gælder sportslige SUV-modeller. Allerede i 1986, før begrebet SUV var opfundet, lancerede Lamborghini LM002.

Men Lamborghini var for tidligt ude. Der blev kun bygget og solgt knap 300 styks. Denne gang skal der anderledes fart på. Omkring 3.000 biler årligt, tror Lamborghini, der kan sælges.

"En familiebil"

For som det hedder i pressematerialet: ”Det er nu muligt at have en Lamborghini som familiens primære bil. Det gør, at kundesegmentet udvides betragteligt, da man med Urus appellerer til såvel familier som eksisterende Lamborghini-kunder.”