Lamborghini signalerer med Urus, at det Volkswagen-ejede italienske mærke er klar til at slutte sig ti SUV-toget.
Frihed og følelser
Det giver god mening ifølge Lamborghini-chef Stephan Winkelmann. Dels er det en bilklasse, der vokser pænt, dels er det en biltype, der repræsenterer frihed og følelser.
Urus får bl.a. sin bastante fremtræden fra de voldsomme og specielle dimensioner. Bilen er fem meter lang og to meter bred på nær én cm. Derimod er den lav, kun 166 cm, og dermed lavere end sine potentielle konkurrenter. Samtidig har Urus en meget coupéagtig profil.V10-motor med 600 hestekræfter
Mens platformen – undervognen – delvist er lånt hos koncernfætrene Porsche Cayenne og VW Touareg, så er motoren fuldblods Lamborghini. Det er en 5,0-liters V10-motor med 600 hestekræfter.
For at holde vægten nede, anvendes der i konceptet og givetvis også i produktionsudgaven masser af kulfiber.
Urus er en vild tyr
Som så ofte før har navnet noget med tyre at gøre. Urus er en af de vilde forfædre til de nulevende spanske tyre, nogen gange også stavet – sommetider også stavet Aurochs.Lamborghini, der har rødder som traktorproducent, er faktisk en pioner, når det gælder sportslige SUV-modeller. Allerede i 1986, før begrebet SUV var opfundet, lancerede Lamborghini LM002.
Men Lamborghini var for tidligt ude. Der blev kun bygget og solgt knap 300 styks. Denne gang skal der anderledes fart på. Omkring 3.000 biler årligt, tror Lamborghini, der kan sælges.
"En familiebil"
For som det hedder i pressematerialet: ”Det er nu muligt at have en Lamborghini som familiens primære bil. Det gør, at kundesegmentet udvides betragteligt, da man med Urus appellerer til såvel familier som eksisterende Lamborghini-kunder.”