Mercedes har fået en kineser

Et nyt bilmærke er kommet til verden som følge af en affære mellem tyske Daimler og kinesiske BYD. Det nye mærke skal kun sælge elbiler – og kun i Kina.

Denza kom ind på scenen i Beijing med voksenklædte børn på bagsædet - fremtidens elbilkunder.
Nyt om biler

Kært barn har mange faddere - eller hvordan det nu hedder. En stribe topfolk fra Daimler, BYD og det fælles elbilselskab var tilstede ved nedkomsten på Auto China.
Kært barn har mange faddere - eller hvordan det nu hedder. En stribe topfolk fra Daimler, BYD og det fælles elbilselskab var tilstede ved nedkomsten på Auto China.
Det er ikke hver dag, et nyt bilmærke kommer til verden. Der går vel nærmest flere år imellem. Undtagen i Kina. Dér sker det formentlig hver måned.

Motor var vidne til fødslen af et af disse mærker, som foregik på en klinisk ren og tom, hvid og blå stand på biludstillingen i Beijing. Nedkomsten var helt elektrisk, for Denza skal være noget så usædvanligt som et mærke udelukkende bestående af elbiler.

Mærket hedder Denza

Forældrene hedder Daimler (med lidt god vilje Mercedes-Benz) og BYD, og forældremyndigheden har det fælles selskab Shenzhen BYD Daimler New Technology Co. Barnet skal hedde Denza, var det meddelt på forhånd.

Denza-konceptbilen er formentlig baseret på den gamle B-klassen, men akselafstanden er markant større, næsten 2,90 meter.
Denza-konceptbilen er formentlig baseret på den gamle B-klassen, men akselafstanden er markant større, næsten 2,90 meter.

Den førstefødte er denne blå konceptbil, som næppe vil ændre sig voldsomt, inden den går i produktion i anden halvdel af 2013.

Noget fornavn har barnet tilsyneladende ikke endnu.

Baseret på gammel B-klasse

Bilen menes at være baseret på den gamle Mercedes-Benz B-klasse, og profilen indikerer, at det nok skal passe. Men akselafsatnden er næsten 2,90 meter, hvilket er markant mere.

200 ingeniører er siden starten i 2010 blevet ansat i det fælles selskab, og der kommer knowhow fra begge sider: BYD bidrager med batteri- og elmotorteknik samt lokalkendskab, og Daimler kommer med sikkerhed og kvalitet.

Interiøret i konceptbilen indikerer, at Denza-mærke bliver et ganske luksuriøst mærke med kvalitet - nok "positioneret" et sted midt i mellem Mercedes-Benz og BYD.
Interiøret i konceptbilen indikerer, at Denza-mærke bliver et ganske luksuriøst mærke med kvalitet - nok "positioneret" et sted midt i mellem Mercedes-Benz og BYD.

Kun elbiler

Shenzhen BYD Daimler New Technology håber med det nye elbilmærke at få en god bid af et forventet kinesisk elbilsalg i Kina på mindst 550.000 styks i 2015 – især drevet af statstilskud eller krav.

Denza-, som menes at få en officiel rækkevidde på 200-250 km, skal bygges af BYD i Sydkina. Om der bliver tale om en étbarnspolitik, er der ingen oplysninger om. Men Denza skal kun færdes hjemme i Kina.

 

 

Denza-logoet symboliserer en vanddråbe - for ren energi - der holdes oppe af to hænder - Daimler og BYD. Navnet har ingen tidligere brug internationalt, men er en omskrivning af 腾势 (téng shì), der betyder "stigende kraft" og "styrke".
Denza-logoet symboliserer en vanddråbe - for ren energi - der holdes oppe af to hænder - Daimler og BYD. Navnet har ingen tidligere brug internationalt, men er en omskrivning af 腾势 (téng shì), der betyder "stigende kraft" og "styrke".