
Motor var vidne til fødslen af et af disse mærker, som foregik på en klinisk ren og tom, hvid og blå stand på biludstillingen i Beijing. Nedkomsten var helt elektrisk, for Denza skal være noget så usædvanligt som et mærke udelukkende bestående af elbiler.
Mærket hedder Denza
Forældrene hedder Daimler (med lidt god vilje Mercedes-Benz) og BYD, og forældremyndigheden har det fælles selskab Shenzhen BYD Daimler New Technology Co. Barnet skal hedde Denza, var det meddelt på forhånd.

Den førstefødte er denne blå konceptbil, som næppe vil ændre sig voldsomt, inden den går i produktion i anden halvdel af 2013.
Noget fornavn har barnet tilsyneladende ikke endnu.
Baseret på gammel B-klasse
Bilen menes at være baseret på den gamle Mercedes-Benz B-klasse, og profilen indikerer, at det nok skal passe. Men akselafsatnden er næsten 2,90 meter, hvilket er markant mere.
200 ingeniører er siden starten i 2010 blevet ansat i det fælles selskab, og der kommer knowhow fra begge sider: BYD bidrager med batteri- og elmotorteknik samt lokalkendskab, og Daimler kommer med sikkerhed og kvalitet.

Kun elbiler
Shenzhen BYD Daimler New Technology håber med det nye elbilmærke at få en god bid af et forventet kinesisk elbilsalg i Kina på mindst 550.000 styks i 2015 – især drevet af statstilskud eller krav.
Denza-, som menes at få en officiel rækkevidde på 200-250 km, skal bygges af BYD i Sydkina. Om der bliver tale om en étbarnspolitik, er der ingen oplysninger om. Men Denza skal kun færdes hjemme i Kina.
