
Her er en kineser med svenske gener. Denne C70G fra BAIC Motor er indtil videre det eneste sikre overlevende fra Saab, der gik konkurs sidste år.
Men et stykke tid inden, mens General Motors stadig ejede Saab Automobile, havde GM/Saab solgt rettighederne til nogle platforme, motorer og anden teknologi samt værktøjer til Beijing Automotive, BAIC.
Den kinesiske bilproducent er nu ved at være klar med sin version. På biludstillingen i mærkets hjemby Beijing vises C70G, som efter alt at dømme er baseret på 9-5, selv om mange internationale medier har rapporteret, at det skulle være 9-3.

Designet af italienere
Det er dog ikke genkendelse ved første blik, for det italienske designhus Fioravanti har ændret så meget, at bilen designmæssigt fremstår som helt ny og som sin egen.
I profil og skråt bagfra virker profilen genkendelig, formentlig fordi dørene er genbrugt.
C70G er 4,86 meter lang og har en akselafstand på 2,76 meter. Det betyder, at den kinesiske model er et par cm længere end 9-5 og - mere markant - har fået øget akselafstanden med seks cm.

To turbomotorer fra Saab
Motorerne er også genkendelige fra Saab, men absolut i den høje ende: 2.0T med 204 hk og 2.3T med 250.
Den gamle Saab/nye BAIC kommer i handlen til efteråret. Men kun i Kina.
To andre modeller
C70G står på en undervogn, som nok stammer fra Saab, men som er modificeret i Kina, og som BAIC kalder M-Trix.
M-Trix er også brugt til en crossover ved navn C51X og en mindre sedan C60F. C60 har tidligere været vist som en slet skjult Saab 9-3, men nu har den fået sit helt eget design og virker faktisk ganske flot.

Lille håb om at Saab overlever
Imens er der stadig et spinkelt håb om, at Saab kan overleve som bilproducent. I begyndelsen af april sluttede budrunden om at købe Saabs aktiver.
Antallet af bydere og beløb er ikke offentliggjort, men ifølge bobestyreren vil alle bydere genstarte produktionen.
Det er oplyst, at Saabs gæld er 8,5 mia. kr. større end firmaets værdier.

Eneste byder, der har meldt sig offentligt er kinesiske Youngman, der også var lige ved at købe Saab i live. Handlen faldt på gulvet, da General Motors gjorde opmærksom på, at det har en masse patenter i nuværende og kommende Saab-modeller, som ikke måtte overdrages til kinesiske mærker.
Se også artiklen fra 2010 om 9-3 og 9-5 som kinesiske koncepter
