Danskere jagter 500 km pr. liter

500 km pr. liter på bioætanol eller 3.000 km på brint er målet for danske ingeniørstuderende, der med deres eksperimentalbiler skal vise, at teknologien stadig kan give miljøforbedringer.

Nyt om biler

Prins Joachim hev det sorte klæde af DTUs helt nye miljøbil bygget af kulfiber.
Prins Joachim hev det sorte klæde af DTUs helt nye miljøbil bygget af kulfiber.
Med tusindvis af timers forberedelse og opmuntrende ord med på vejen af Prins Joachim er et halvt hundrede danske ingeniørstuderende klar til den ekstreme dyst om at køre langt på literen i Shell Eco Marathon.

Nyt og udfordrende i år er, at prototyperne skal dyste om at køre længst på literen under mere realistiske forhold med vinkelrette sving, ru asfalt og stop og start.

Derfor kan sidste gangs præstationer for de to danske hold være svære at genopnå trods teknologiske forbedringer.

DTU-studerende Andreas Junker forklarer Prins Joachim om eksperimentalbilens teknik. Bilen har hækmotor og baghjulstræk.
DTU-studerende Andreas Junker forklarer Prins Joachim om eksperimentalbilens teknik. Bilen har hækmotor og baghjulstræk.

Brint og ætanol

De to danske grupper stiller op med helt forskelig, men selvskabt teknologi i det årlige økonomiløb for europæiske universiteter, der i år foregår Rotterdam.

Road Runners fra Danmarks Tekniske Universitet har efter tre år med samme grund-køretøj skabt en helt ny i år. Det firehjulede køretøj har nu både chassis og karrosseri af kulbiler og er blevet lavere og længere med 30 procent bedre aerodynamik end den gamle model samt er "muligvis" blevet tungere.

Dansk bioætanol

De fleset af de ingeniørstuderende er for store og tunge til at køre konkurrencebilen, så det gælder om at finde en lille og let jockey.
De fleset af de ingeniørstuderende er for store og tunge til at køre konkurrencebilen, så det gælder om at finde en lille og let jockey.
DTU-bilen har en 50 kubikcentimeter benzinmotor, der skal køre på andengenerations bioætanol fra det danske Inbicon-anlæg. Sidste år kørte den gamle bil 509 km pr. liter ætanol, når man omregner til benzin.

Det andet hold kommer fra Aalborg Universitet, og her genbruger de studerende og deres vejledere bilen fra i fjord, men optimeret med ny elmotor og motorstyring.

3.000 km pr. liter

Den trehjulede Aalborg-bil kører på strøm fra en brændselscelle, der igen får sin energi fra en lille 200 bars tryktank med ren brint. Den mikroskopiske elmotor yder blot 200 watt eller 0,14 hestekræfter.

DTU-bilens design er yderst vindglat og minder en del om flere af VWs eksperimentalbiler.
DTU-bilens design er yderst vindglat og minder en del om flere af VWs eksperimentalbiler.

Omregnet til benzinstandard kørte Aalborg-bilen i fjor 3.069 km pr. liter, og det skulle gerne blive bedre i år – modregnet de vanskeligere kørselsforhold.

Afgørelse 19. maj

De danske ingeniørstuderende skal dyste mod flere tusinde ligesindede hen over tre dage i Kristi himmelfarts-ferien. Shell-konkurrencen afgøres 19. maj.

 


 

Lektor fra Aalborg Universitet, Søren Juhl Andreasen (t.h.) forklarer Prins Joachim om Aalborg-bilens teknik. Dekan fra DTU, Martin Virild, lytter til konkurrenten.
Lektor fra Aalborg Universitet, Søren Juhl Andreasen (t.h.) forklarer Prins Joachim om Aalborg-bilens teknik. Dekan fra DTU, Martin Virild, lytter til konkurrenten.