Tyske biler har – stadig – færrest fejl

’Made in Germany’ er fortsat lig med driftsikkerhed, ifølge årets store vejhjælpsstatistik fra tyske ADAC. De tyskproducerede biler styrede som få uden om vejhjælp i 2011.

Tyske biler har – stadig – færrest fejl
Nyt om biler

Står der Audi, BMW eller Mercedes på bilens køler, er sandsynligheden for at ende i nødsporet med motornedbrud eller fladt batteri langt mindre, end hvis der står Hyundai, Honda eller Citroën.

Driftsikkerheden er nemlig sjælden stor, når det gælder tyskproducerede biler. Det er konklusionen i årets store statistik over vejhjælpsudrykninger i Tyskland i 2011, den såkaldte Pannenstatistik, fra FDMs tyske søsterorganisation, ADAC.

Det er første gang, at tyskproducerede biler indtager pladsen som de mest fejlfrie i samtlige seks bilklasser. Særligt i den store mellemklasse er den tyske dominans noget nær total. Her indtager tyske biler ligefrem de ti øverste pladser over de biler, som ADACs vejhjælp rykkede ud til færrest gange. ADACs gule engle, som vejhjælpstjenesten populært kaldes i Tyskland, rykkede i 2011 ud over fire millioner gange. Ud af dem har man set nærmere på i alt 230.000 assistancer fordelt på 92 bilmodeller i forskellige bilklasser. Kun tekniske nedbrud er taget med.

Samme typer fejl som på danske biler

Af statistikken fremgår det, at der i 41,2 procent af tilfældene gemte sig fejl på enten batteri eller bilenes elektriske system, herunder start-stop systemet, som mange nye biler har. Andre hovedårsager til, at de gule engle måtte rykke ud, var fejl på bremser, transmission og dæk (21,6 procent) og fejl på motorstyringen (18,4 procent).

”Ligesom tidligere år kan vi se, at de fejl, som ADACs vejhjælp rykker ud til, er lig dem, som vi dagligt hører om fra vores medlemmer. Selv om både det danske kørselsmønster og den danske bilpark er forskellig fra den tyske, er det altså de samme årsager, der ligger bag nedbrud på de danske biler,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Jørgen Jørgensen.

Han henviser blandt andet til de fejl, som FDM test og bilsyn ser på testcentrene. Her viser tal fra over 40.000 brugtbilstest, at også blandt de danske biler er de største fejlgrupper bremser, motorstyring og bilens elektriske anlæg. Ud af 40.212 brugtbilstest fandt FDM test og bilsyn fejl på 95 procent af bilerne, der i gennemsnit var syv år gamle.

Sådan fordeler fejlene sig i ADACs statistik

For at indgå i ADACs Pannenstatistik må bilerne ikke være ældre end seks år og skal desuden være solgt i mindst 10.000 eksemplarer i tre på hinanden følgende år. Endelig gør ADAC opmærksom på, at enkelte bilmærker og bilmodeller kan være tilknyttet en mobilitetsaftale, så eventuelle nedbrud her ikke vil indgå i ADACs statistik.

Se hele ADACs Pannenstatistik 2011 her

Find fejlen før du får brug for autohjælp

Bilens elektronik er ofte kompliceret, og det er her, der oftest registreres fejl. På FDMs testcentre kan du få udført en såkaldt vedligeholdelsestest, hvor blandt andet motor, styretøj, bremser, kølesystem og undervogn gennemgås. Det kan især være en god ide, inden du kører på en længere køretur.

Læs mere om FDM vedligeholdelsestest

Se ADACs Pannenstatistik fra andre år