Dansk verdensrekord: 611 km/l

Studerende fra Danmarks Tekniske Universitet har vundet øko- og teknologi-konkurrencen Shell Eco-Marathon med det bedste resultat i konkurrencens 28-årige historie. Det andet danske hold, fra Aalborg Universitet, fik en fjerdeplads i kategorien for brintbiler.

De ca. 25 DTU-studerende på holdet "Roadrunners" jubler i Rotterdam over sejren og verdensrekorden.
Bilist

Ætanolbilen "Dynamo" på testbanen i Rotterdam. Trods store tekniske problemer i beyndelsen gik løbet over al forventning.
Ætanolbilen "Dynamo" på testbanen i Rotterdam. Trods store tekniske problemer i beyndelsen gik løbet over al forventning.
Det er ikke kun almindelige bilister, der må kikke misundeligt på den rekord, som studerende fra Danmarks Tekniske Universitet har sat med deres eksperimental-køretøj. Det må deres ligesindede konkurrenter i det årlige miljøløb Shell Eco-Marathon også.

DTU-bilen ”Dynamo” satte ikke alene verdensrekord i Shell-konkurrencens 28-årige historie; den ætanoldrevne bil kørte markant længere på literen end nogen konkurrent.

Tre gange længere end nr. to

611 km pr. liter nåede DTU-bilen op på, når ætanol-forbruget omregnes til benzin. Det er næsten tre gange så langt som nr. to i samme kategori, universitetet i Luleå, Sverige.

Stud.polyt. Anne Mette Vraa. DTUs testkører, kommer glad ud efter en vellykket kørsel.
Stud.polyt. Anne Mette Vraa. DTUs testkører, kommer glad ud efter en vellykket kørsel.

Men også sammenlignet med benzin-, gas- og dieseldrevne biler blev danskerne en sikker vinder. Bedste benzinbil kørte 396 km pr. liter, mens bedste dieselbil måtte nøjes med 242 km pr. liter – stadig omregnet til benzin.

20 procent bedre på sværere bane

De 611 km er samtidig en markant forbedring i forhold til sidste år, hvor DTUs Roadrunners vandt med 509 km pr. liter. Banen i år var endda meget mere krævende med skarpe sving, ru asfalt, tættere trafik og tvungne stop for hver omgang. Gennemsnitsfarten skal som altid være 25 km/t.

Forbruget efter hvert forsøg måles meget nøjagtigt af Shells kontrollanter. Det er også nødvendigt, for bilen har kun brugt 0,39 deciliter.
Forbruget efter hvert forsøg måles meget nøjagtigt af Shells kontrollanter. Det er også nødvendigt, for bilen har kun brugt 0,39 deciliter.
Den 16 km lange testbane i Rotterdam blev i bedste forsøg gennemkørt med et forbrug på blot 39,4 milliliter ætanol.

"Burn" og "Coast"

- I tredje og fjerde forsøg gik vi over til at kun have to ”burns” pr. omgang (1,6 km, red.), og det viste sig at virke, forklarer holdkaptajn Andreas Junker-Holst.

Teknikken, som ikke rigtig kan omsættes til almindelige bilisters kørselsmønster, går ud på at skifte mellem ”burns” og ”coasting” altså have motoren tændt og fyre brændstof af og så at trille med slukket motor.

DTU-bilen deltog i kategorien ”urban concept”, som betyder, at bilerne skal minde om rigtige biler. De skal have fire hjul, vinduesvisker, dugfjerner og føreren skal kunne komme ind og ud ved egen kraft.

Aalborg Universitet har også grund til begejstring. Holdet avancerede fra en femteplads i 2011 til en fjerdeplads i år blandt brintbiler.
Aalborg Universitet har også grund til begejstring. Holdet avancerede fra en femteplads i 2011 til en fjerdeplads i år blandt brintbiler.

Prototype-brintbil

Det andet danske hold, Aalborg Universitets ”Aalborg Energy”, stillede op i den anden kategori for prototyper, hvor der nærmest ingen krav er til køretøjet.

Aalborgs brintbil ”Carbon Cobra” nåede op på en fjerdeplads i sin kategori, én plads bedre end i fjor. 327 km kunne bilen køre på en kilowatttime strøm. Til sammenligning kan en almindelig, serieproduceret fire-fempersoners elbil køre fire-otte km pr. kilowatttime.

Aalborg Universitets holdleder Søren Juhl Andreasen gør klar til at sende kører Rakesh Sinha afsted i den hjemmebyggede brintbil.
Aalborg Universitets holdleder Søren Juhl Andreasen gør klar til at sende kører Rakesh Sinha afsted i den hjemmebyggede brintbil.
- Vores bil kørte supergodt. Vi foretog en masse ændringer undervejs, og var lige ved at få trejdepladsen, fortæller holderleder, lektor Søren Juhl Andreasen. Han oplyser, at bilen kun brugte 16,4 liter brint til de 16 km, og det kan i energi omregnes til 2.900 km pr. liter benzin.
 

Se video om DTUs rekordforsøg - optaget før rekorden er i hus.