
DTU-bilen ”Dynamo” satte ikke alene verdensrekord i Shell-konkurrencens 28-årige historie; den ætanoldrevne bil kørte markant længere på literen end nogen konkurrent.
Tre gange længere end nr. to
611 km pr. liter nåede DTU-bilen op på, når ætanol-forbruget omregnes til benzin. Det er næsten tre gange så langt som nr. to i samme kategori, universitetet i Luleå, Sverige.

Men også sammenlignet med benzin-, gas- og dieseldrevne biler blev danskerne en sikker vinder. Bedste benzinbil kørte 396 km pr. liter, mens bedste dieselbil måtte nøjes med 242 km pr. liter – stadig omregnet til benzin.
20 procent bedre på sværere bane
De 611 km er samtidig en markant forbedring i forhold til sidste år, hvor DTUs Roadrunners vandt med 509 km pr. liter. Banen i år var endda meget mere krævende med skarpe sving, ru asfalt, tættere trafik og tvungne stop for hver omgang. Gennemsnitsfarten skal som altid være 25 km/t.

"Burn" og "Coast"
- I tredje og fjerde forsøg gik vi over til at kun have to ”burns” pr. omgang (1,6 km, red.), og det viste sig at virke, forklarer holdkaptajn Andreas Junker-Holst.
Teknikken, som ikke rigtig kan omsættes til almindelige bilisters kørselsmønster, går ud på at skifte mellem ”burns” og ”coasting” altså have motoren tændt og fyre brændstof af og så at trille med slukket motor.
DTU-bilen deltog i kategorien ”urban concept”, som betyder, at bilerne skal minde om rigtige biler. De skal have fire hjul, vinduesvisker, dugfjerner og føreren skal kunne komme ind og ud ved egen kraft.

Prototype-brintbil
Det andet danske hold, Aalborg Universitets ”Aalborg Energy”, stillede op i den anden kategori for prototyper, hvor der nærmest ingen krav er til køretøjet.
Aalborgs brintbil ”Carbon Cobra” nåede op på en fjerdeplads i sin kategori, én plads bedre end i fjor. 327 km kunne bilen køre på en kilowatttime strøm. Til sammenligning kan en almindelig, serieproduceret fire-fempersoners elbil køre fire-otte km pr. kilowatttime.

Se video om DTUs rekordforsøg - optaget før rekorden er i hus.