Hvorfor er der trængsel?

FDM ser frem til, at den kommende trængselskommission får afdækket de reelle årsager til, at trafikken går i stå - hvor politisk ubekvemme de årsager så end måtte være.

FDM Mener

Endeløse bilkøer, der snegler sig af sted, når man selv har mest travlt, er hverdag for mange bilister på såvel motorveje som i og omkring større byer. I hovedstadsområdet blev problemstillingen til en landsdækkende diskussion i forbindelse med tankerne om en betalingsring. Blandt argumenterne for en betalingsring var, at det ville lette trængselen i og omkring København, og der blev flittigt henvist til, hvor mange timer bilisterne dagligt spilder i køerne. I debatten var der navnlig fokus på trafikudviklingen inde i København. FDM pegede på, at trafikken i centrum reelt var faldet, men fortalerne for betalingsringen argumenterede med, at trafikken over Københavns kommunegrænse skulle være steget næsten 40 procent siden 1970.

Det var og er FDMs opfattelse, at den megen trængsel i København langt hen af vejen er selvforskyldt og et konkret resultat af politikernes ønske om at begrænse biltrafikken. Men det er tilsyneladende en ubekvem politisk sandhed.

Brug for bedre data

Som en optakt til arbejdet i den kommende trængselskommission har FDM sammen med Dansk Erhverv og DTL fået undersøgt trængselen og tallene bag lidt nærmere. Når der skal gøres noget ved trængslen, er det store og sandsynligvis også dyre tiltag, der skal til. Derfor finder vi, at der er behov for det bedst mulige datagrundlag. Den lille undersøgelse, vi har lavet af de nuværende trafiktal, viser, at det vil være problematisk blot at bygge videre på de kendte tal. Modellerne og de bagvedlæggende data er i mange tilfælde meget spinkle og tilmed i nogle sammenhænge direkte misvisende. Det bør kunne gøres bedre.

Eksempelvis kan stigningen i trafikken over Københavns kommunegrænse i vidt omfang tilskrives, at transittrafikken på Øresundsmotorvejen tælles med. Godt nok går motorvejen gennem udkanten af Københavns kommune, men de biler, der er på vej til og fra Sverige eller lufthavnen, har ringe værdi i forhold til at forstå trængslen inde i selve København. Omvendt bliver trængslen på motorvejene systematisk undervurderet, idet spolerne i vejbanerne ikke kan registrere biler, der holder stille eller kører meget langsomt.

FDM ser frem til, at trængselskommissionen får afdækket de reelle årsager til, at trafikken går i stå, samt hvor og ikke mindst hvordan, der kan sættes ind. Vi håber på at kunne komme tættere på sandheden om trængslen – hvor politisk ubekvem den så end måtte være.