Storstrømbroen har det rigtig skidt, opdagede eksperter og politikere pludseligt sidste år, og broen måtte lukkes for togdrift i en lang periode, mens de mest nødtørftige reparationer blev udført.
Nu har eksperter fra Banedanmark, Vejdirektoratet og Sund & Bælt analyseret mulighederne.
På kort sigt er det ikke overraskende billigst at reparere videre, men samfundsøkonomisk er det mest fornuftig at rive broen ned og bygge en helt ny med bredere vejbane og to jernbanespor mod den nuværende bros smalle baner og kun ét spor.
Ny bro giver højere hastighed
Konklusionen lyder: "Trafikalt har en ny bro fordele i forhold til den eksisterende. Hastigheden for passagertog på en ny Storstrømsbro vil være 200 km/t. mod 100 km/t. på den eksisterende bro. Hastighed for biler vil være 80 km/t på en ny bro mod 60-70 km/t. på den renoverede. Derfor giver en ny bro rejsetidsbesparelse på både vej og bane."
Fem scenarier er undersøgt:
1: Broen renoveres og bevares som jernbane- og vejbro
2: Broen renoveres og bevares som jernbanebro. Vejforbindelsen nedlægges
3: Ny jernbanebro og opretholdelse af vej på den eksisterende bro.
4: Ny kombineret vej- og jernbanebro samt nedrivning af den eksisterende bro.
5: Ny jernbanebro og nedlæggelse af vejforbindelsen samt nedrivning af den eksisterende bro.
Det er scenarie 4 i en udgave med dobbelt jernbanespor, som eksperterne peger på, har den bedste samfundsøkonomi. En cykelsti er ikke med i standardløsningen, men kan tilvælges for ca. 180 mio. kr.
Ingen penge
Nu skal politikerne forholde sig til rapporten, og det bliver ingen nem opgave, for dybest set er der slet ingen penge i statskassen til et sådan projekt. Om der kommer det, afhænger bl.a. af om andre infrastruktur-projekter bliver billigere end budgetteret.
Et alternativ kan være at lade brugerbetalingen for den kommende Femern-tunnelen betale for Storstrømsbroen. I forvejen finansieres nye landanlæg inden for både vej og jernbane på Sjælland og Lolland-Falster på denne måde.
En ny bro vil også kunne få EU-støtte – helt op til 20 procent.
- Det er klart, at forbindelsen over Storstrømmen er meget vigtig i forhold til Femern Bælt projektet. Derfor vil jeg nu drøfte de forskellige løsninger og finansieringen heraf med forligskredsen, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.