Fremtidens biler bliver langt bedre til at undgå ulykker end selv dagens mest sofistikerede modeller fra Mercedes-Benz, BMW eller Volvo.
Udviklingen af endnu mere avancerede systemer end de nyeste automatiske nødbremser er i fuld gang, men det kræver bedre testfaciliteter, og derfor er Volvo Cars gået med i etableringen af et helt nyt testanlæg i Sverige.
Kopi af rigtige veje
Her vil der etableres kopier af travle bygader, landeveje, kryds og flersporede motorveje, og en vigtig testparameter bliver samspillet mellem personbiler og alle andre typer trafik: andre personbiler, fodgængere, cykler, motorcykler, lastbiler og busser.
Trafiksituationerne vil omfatte automatisk landevejskørsel, hvor forhindringer pludselig dukker op, bykørsel med simulerede modkørende og personer og motorvejskørsel med mange andre køretøjer.
Fuldautomatisk sikkerhed
De nye sikkerhedssystemer går bl.a. ud på at nødbremse endnu bedre og i flere slags situationer end i dag, opdage andre køretøjer, kommunikere automatisk med andre biler samt halv- eller helautomatisk kørsel.
For Volvo skal de nye teknologier bruges til at opfylde mærkets vision om, at ingen i 2020 skal blive dræbt eller komme alvorlig til skade i en ny Volvo.
Anlægget opføres ved siden af Volvos nuværende store testanlæg i Hällered nær Gøteborg. Det er ikke Volvo selv, der bygger og skal eje det nye sikkerhedsanlæg, men bliver storkunde, når det er klar i 2014.
Active Safety Test Area, Asta, hedder firmaet, der skal drive selve anlægget. Asta ejes af svenske teknologi-universiteter.