Euro NCAP: nødbremse på nye biler

Euro NCAP benytter sin 15-års jubilæumsdag til at skærpe kravet til nye biler. Fra 2014 vil automatiske nødbremser være et krav, hvis biler skal have topkarakter hos Euro NCAP. FDM bakker op om de skærpede krav.

Euro NCAP skærper nu kravene, så alle nye biler i 2014 skal have AEB, hvis de skal opnå topkarakter hos Euro NCAP
Bilist

De seneste års udvikling af nye biler har primært haft fokus på kollisionssikkerheden, så næsten alle biler i dag kan klare et eventuelt sammenstød uden fatale følger for fører og passagerer.

Den positive udvikling vil den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP nu brede ud til fordel for sikkerhedsudstyr, der helt kan forhindre et sammenstød i at opstå. Målet er, at alle nye biler inden for en kort årrække som standard skal være udstyret med et automatisk nødbremsesystem.

Bremser selv bilen

Autonomous Emergency Breaking system (AEB) virker ved hjælp af et kamera i forruden, der kan aktivere bilens bremser, hvis føreren for eksempel ikke har set, at bilen foran holder stille. En helt ny undersøgelse fra Euro NCAP, som er offentliggjort i dag, viser, at de biler, der allerede er udstyret med et sådant system, får reduceret antallet af alvorlige ulykker med ikke mindre end 27 procent.

Vil reducere trafikdrab

På sin 15-års jubilæumsdag onsdag havde Euro NCAP inviteret politikere og repræsentanter for bilbranchen til en demonstration af AEB systemet i Bruxelles. Her udtalte generalsekretæren for Euro NCAP, Michiel van Ratingen, at en hurtig udbredelse af dette sikkerhedsudstyr vil gøre det muligt for EU-landene at nå deres erklærede mål om at reducere antallet af trafikdræbte med 50 procent i 2020 i forhold til 2010.

AEB skal være obligatoriske

En undersøgelse fra Euro NCAP viser imidlertid, at 79 procent af alle solgte biler i Europa slet ikke kan fås med automatisk nødbremse.
På den baggrund opfordrer Euro NCAP de europæiske myndigheder til at skærpe kravene til kommende bilmodeller, så automatiske nødbremser fremover skal være obligatorisk sikkerhedsudstyr i lighed med ABS-bremser og antiudskridningssystemet ESC.

FDM: afgifter står i vejen

Herhjemme er FDM positive over for et sådant krav, og FDM vil på baggrund af de nye resultater straks opfordre danske politikere til at lempe afgiften på sikkerhedssystemet på nye biler. I øjeblikket er automatiske nødbremser i lighed med resten af bilen belagt med Europas højeste registreringsafgift på 180 procent. FDMs danske repræsentant i Euro NCAP, bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen, vurderer, at et fradrag i afgiften på kort tid vil øge antallet af biler med det livreddende udstyr dramatisk.