Nye Citroën'er kører uden om Europa

Citroën C4 kommer i to nye sedan-udgaver, der begge er forlænget for at passe til smagen i Asien.

Citroën C4 Elysée er en sedan beregnet til bl.a. Østeuropa.
Nyt om biler

Elegante ser de ud, Citroens to nye mellemklassemodeller, men det er ikke biler, vi kommer til at se på gaderne i vores del af Europa.

Citroën skifter som så mange andre fokus fra Vesteuropa til Asien og har derfor udviklet hele to nye biler i kompaktklassen. Begge to er sedaner i mellemklassen, men den ene er teknisk baseret på Platform 1 (C3) og den anden på Platform 2 (C4).

C-Elysée til Østeuropa og nær-Asien

Den ene er Citroën C-Elysée, som er tiltænkt lande som Tyrkiet, Algeriet og andre markeder i Østeuropa, Nordafrika og den nære del af Asien. C-Elysée er ni cm længere og har en forøget akselafstand på fire cm i forhold til den C4 hatchback, vi kender, men er markant større end C3, som den låner teknik af.

Vokseværket skulle give rigtig god plads ved bagsædet, og bagagerummet er vokset fra 410 til 506 liter.

Citroën C4 L er forlænget næsten 30 cm i forhold til den vesteuropæiske, femdørs C4.
Citroën C4 L er forlænget næsten 30 cm i forhold til den vesteuropæiske, femdørs C4.
C-Elysée skal fremstilles på Citroëns fabrik i Nordspanien.

C4 L til Kina og Rusland

Den anden model er C4 L, hvor L står for lang. Den betegnes som en lounge-version af C4 og er endnu større med en længde på 4,62 meter – næsten 30 cm længere end den europæiske C4. Lounge-udtrykket dækker over, at der er ekstra god komfort ved bagsædet - masser af plads, skålformede sæder og justering af ryglænets hældning.

C4 L skal sælges i de to vigtige lande, Kina og Rusland, og skal også bygges i begge lande.

Begge biler er udviklet i Paris, mens C4-L er designet i Shanghai – den første serieproducerede bil, som er skabt i Citroëns nye kinesiske designcenter.