Elegante ser de ud, Citroens to nye mellemklassemodeller, men det er ikke biler, vi kommer til at se på gaderne i vores del af Europa.
Citroën skifter som så mange andre fokus fra Vesteuropa til Asien og har derfor udviklet hele to nye biler i kompaktklassen. Begge to er sedaner i mellemklassen, men den ene er teknisk baseret på Platform 1 (C3) og den anden på Platform 2 (C4).
C-Elysée til Østeuropa og nær-Asien
Den ene er Citroën C-Elysée, som er tiltænkt lande som Tyrkiet, Algeriet og andre markeder i Østeuropa, Nordafrika og den nære del af Asien. C-Elysée er ni cm længere og har en forøget akselafstand på fire cm i forhold til den C4 hatchback, vi kender, men er markant større end C3, som den låner teknik af.
Vokseværket skulle give rigtig god plads ved bagsædet, og bagagerummet er vokset fra 410 til 506 liter.
C-Elysée skal fremstilles på Citroëns fabrik i Nordspanien.C4 L til Kina og Rusland
Den anden model er C4 L, hvor L står for lang. Den betegnes som en lounge-version af C4 og er endnu større med en længde på 4,62 meter – næsten 30 cm længere end den europæiske C4. Lounge-udtrykket dækker over, at der er ekstra god komfort ved bagsædet - masser af plads, skålformede sæder og justering af ryglænets hældning.
C4 L skal sælges i de to vigtige lande, Kina og Rusland, og skal også bygges i begge lande.
Begge biler er udviklet i Paris, mens C4-L er designet i Shanghai – den første serieproducerede bil, som er skabt i Citroëns nye kinesiske designcenter.