Tid til halvårsstatus

Sommerferien ligger forude og markerer, at vi er halvvejs gennem året. Det er tid til en halvårsstatus og til at se fremad.

FDM Mener

Året begyndte med, at betalingsringen endte i et politisk kaos. Som alternativ måtte man i al hast trække en god løsning op af hatten, hvilket blev en aftale om at hente en mia. kr. årligt til bedre og billigere kollektiv trafik i hele landet. I stedet for at hente pengene fra en lille gruppe bilpendlere, som var planen ved betalingsringen, blev det nu i stedet firmabilister og kunder til demobiler, der måtte holde for. Det er stadig uvist, hvilken effekt indgrebet har på bilmarkedet. Selvom der er blevet længere imellem privatleasing og demobilerne, er markedet stadig meget uigennemsigtigt med meget forskellige priser for henholdsvis private og firmaer.

Og afgiftsprovenuet - det spredes nu i et ganske tyndt lag rundt om i hele landet til et væld af infrastrukturprojekter og lidt billigere billetter – uden for myldretiden. Alt sammen sikkert gode og nyttige projekter, men hvad der begyndte som en indsats mod trængsel og luftforurening i hovedstadsområdet er endt som endnu en skat på udvalgte bilister for at finansiere noget, der reelt set burde være en skatteyderopgave. Som medlem af trængselskommissionen ser FDM derfor frem til at give nogle konkrete bud på, hvordan vi igen får trafikken til at flyde.

Men riget fattes tydeligvis penge, for selv om bilisterne årligt lægger over 40 mia. kr. i statskassen, er der begrænset vilje til at investere i nye, bedre veje. Forårets trafikforlig har reelt sat flere vigtige vejprojekter i bero, mens snakken om brugerbetalingsveje ulmer.

Også i skattereformen må bilisterne holde for. Det bliver igen dyrere med firmabil, men de helt store smæk får ejere af dieselbiler dog. Her foreslås den såkaldte udligningsafgift hævet med 730 mio. kr., hvilket svarer til at hæve dieselafgiften med en krone per. liter.

Hvad venter forude?

Og hvad er der så udsigt til i andet halvår? Måske en grundlæggende reform af bilafgifterne, som allerede er skrevet i regeringsgrundlaget fra 2011. Der synes at være bred erkendelse af, at en værdibaseret bilafgift skaber flere problemer end løsninger. Spørgsmålet er bare, om der er det fornødne politiske mod og opbakning til at blive enige om en fremtidssikret model og ikke blot om endnu en dårlig lappeløsning.

Til efteråret forventer vi, at der sættes fokus på luftkvaliteten i de større byer, og at Miljøministeriet vil frembringe en plan for de såkaldte ”ren luft zoner”. Igen et potentielt minefelt for bilisterne trods det faktum, at netop bilerne udleder langt færre partikler og NOxX’er end tung trafik, husholdninger og industrien.

FDM arbejder året rundt med at sikre bilisternes interesser  også i en tid, hvor det at køre bil i stigende grad problematiseres af politiske meningsdannere. Faktum er, at uden bilen går Danmark i stå. Det gælder både i hverdagen – og når vi holder ferie. God sommer.