Opel har stor plan for fremtiden

Store investeringer i nye biler, lavere priser og en ny mærkestrategi skal bringe Opel tilbage på sporet. General Motors har godkendt den store plan for sit europæiske firma, der kører med stort underskud.

Opel Mokka - udviklet sammen med Chevrolet og Buick - er en af mange nye modeller, der var besluttet før den nye plan.
Nyt om biler

Opel har fået fuld opbakning fra sine amerikanske ejere til at give den fuld gas ind i fremtiden, om end den ene fod vil være på bremsen.

Opel – og det britiske søstermærke Vauxhall – har fået grønt lys af General Motors til at gå i gang med en offensiv plan, der omfatter store investeringer i nye modeller.

"Massive" investeringer i nye modeller

Planen rækker fire år frem og indebærer ”massive” investeringer i nye modeller, en øget eksport (til uden for Europa), men også besparelser på materialer og udviklingsomkostninger.

Noget af besparelsen på udvikling kan komme fra udvidet samarbejde med Peugeot-Citroën.

Opel skal være billigere

Planen betyder også en ny branding- og salgsstatistik. Hvad ændringen i ”branding” vil sige, fremgår ikke, men Opel-chef Karl-Friedrich Stracke sagde for nylig, at Opel vil ”justere” sine priser for at gøre bilerne mere opnåelige.

Opel gennemførte i sidste årti – under GMs livstruende økonomiske krise – en markant fornyelse af sine produkter, indtil videre synligt med Insignia, Astra, Ampera, Zafira og Mokka, foruden at Opel omsider har fået lov til at producere en billig mikrobil og en lille livsstilbil, Adam.

Trods den vellykkede modelfornyelse har Opel/Vauxhall stadig store underskud, som GM ikke bryder sig om. Underskuddet faldt dog fra ca. 12 mia. kr. i 2010 til ca. 4,5 mia. sidste år.