Alle dæk, der produceres med henblik på salg i EU, skal nu være forsynet med en ny mærkningsordning. Dækkene tildeles karakterer på en skala, hvor A er bedst, og G er dårligst, og det skal hjælpe bilisterne med at vurdere kvaliteten af det næste sæt dæk til bilen.
EU’s nye sikkerheds- og miljømærke for dæk er dermed bygget op på samme måde som energimærkningsordninger for bl.a. hvidevarer og elpærer.
Ordningen trådte i kraft 1. juli, og fra 1. november skal mærket være påført alle personvognsdæk, der sælges – dog med undtagelse af dæk, der er fremstillet inden den 1. juli. Det betyder, at en stor del af de vinterdæk, der bliver solgt i den kommende sæson, ikke er mærket, da de allerede er produceret.
Væk med dårlige dæk
På mærket er der en vurdering af dækkets egenskaber i vådt føre, hvor hvert trin svarer til en øget bremselængde på op til seks meter, når der bremses ned fra 80 km/t.
Det fremgår også, om dækkets rullemodstand er høj eller lav, hvilket har betydning for brændstoføkonomien. Derudover angives dækkets udvendigt målte støjniveau i decibel.
Marketingchef hos dækcenterkæden Euromaster, Carsten Kure, vurderer, at mærkningen vil bidrage til at fjerne dæk af dårlig kvalitet fra markedet.
- Mærkningen vil give kunderne et grundlag for kritisk at vurdere, om et dæk dumper på nogle af de basale egenskaber. Man må man forvente, at de produkter, der scorer dårligst, vil blive fravalgt af forbrugerne.
Mærkning af dæk kan ikke stå alene
FDM hilser den nye mærkning af dæk velkommen, men påpeger, at mærkningen kun viser et lille billede på den forskel, der er mellem gode og dårlige dæk.
Derfor bør bilejerne fortsat læse de mere avancerede dæktest, som FDM laver to gange årligt i samarbejde med de øvrige europæiske bilklubber.Dækbranchens Fællesråd mener heller ikke, at mærkningsordningen kan stå alene.
– Vi ser ordningen som en klar fordel for forbrugeren, der nu får mulighed for direkte at sammenligne produkterne ud fra nogle faste kriterier. Det er et godt supplement til råd fra en fagmand, men mærkningen giver ikke et fuldstændigt billede. Vi havde gerne set, at den forholdt sig til flere væsentlige indikatorer for miljøbelastning, totaløkonomi og kvalitet, herunder ikke mindst dækkenes estimerede holdbarhed, siger rådets direktør, Volker Nitz.
Der er masser af information om dæk på fdm.dk:
Læs mere om dæk her
Læs tidligere dæktest her
Læs test af sommerdæk 2012 her