BMW og Toyota i tæt samarbejde

En fælles sportsvogn skal komme ud af et forstærket og opsigtsvækkende samarbejde mellem den tyske og den japanske bilgigant. De øger også deres samarbejde om brændselsceller, elteknik og letvægtsteknologi.

Toyotas præsident Akio Toyoda og BMW-gruppens  koncernchef Norbert Reithofer indgår den vidtgående aftale.
Nyt om biler

Tætte bånd er ved at blive opbygget mellem BMW og Toyota, og det vil især blive synligt i form af en delvis fælles sportsvogn.

BMW og Toyota har på top-direktørniveau indgået aftale om i fællesskab at udvikle en sportsvogn samt arbejde sammen om vigtige fremtidsteknologier som brændselsceller, elteknik og letvægtskonstruktion.

BMW udvikler sportsvogn

Når det gælder sportsvognen bliver det givetvis BMW, der skal sidde for bordenden, da BMW har stor ekspertise her, mens Toyota i et årti har været slået helt ud af dette marked og lige nu klarer sig med kun en model, GT-86, som er udviklet og bygges af Subaru. Desuden har Lexus en supersportsvogn.

Der kan indtil videre kun gisnes om, hvad det bliver for en sportsvogn, men den må blive en klasse over GT-86 og under Lexus LFA, måske en efterfølger for 1990’ernes Supra.

Hvor meget de to - eller tre - modeller får til fælles, er der slet ingen oplysninger om endnu.

El- og hybrid fra Toyota

Også på området letvægtsteknologi er det BMW, der primært kommer til at lære fra sig.

Omvendt er det Toyota, der skal bidrage med det meste, når det gælder brændselsceller og elteknik, herunder hybrid-ekspertise.

Farvel til GM-PSA-samarbejde

Det nye BMW-Toyota-samarbejde betyder samtidig, at BMW skruer ned for eller helt afslutter sine samarbejder med Peugeot-Citroën (PSA) og General Motors.

Netop de to koncerner er i år begyndt at arbejde sammen med biludvikling og indkøb.