FDM har i samarbejde med Europas bilklubber testet 40 forskellige bycykelsystemer i 18 europæiske lande. Testen er den første af sin art og sammenligner bycykelsystemer – som dog varierer meget i antal af cykler, betalingssystem og kvalitet – på fire forskellige parametre: tilgængelighed, informationer til brugerne, håndterbarhed ved leje samt cyklernes kvalitet.
Mens franske byer som Lyon og Paris ligger helt i top med karakteren ’særdeles god’, overrasker cykellandet Holland med bundplaceringer til Haag, Amsterdam og Utrecht med karakteren ’særdeles mangelfuld’. Hverken København eller Århus imponerer i testen og ender på en hhv. 30. og 28. plads ud af de 40 byer med karakteren ’middel’, hvorfor det også glæder FDM, at i hvert fald bycyklen i København i øjeblikket er sendt i et tiltrængt udbud og forventes udskiftet i foråret 2013.
Se testen af bycykler i 40 europæiske byer
Bycykler til pendlerne
I forlængelse heraf mener FDM, at Københavns Borgerrepræsentation bør afsætte de nødvendige ressourcer på næste års budget og udvælge det system, som vil gavne byen mest. Her foreslår vi et system, der kan indgå som en del af Københavns samlede infrastruktur for hovedstadsområdets pendlere, og ikke som i dag kun være en turistattraktion.
Et bycykelsystem i forlængelse af det kollektive transportnetværk vil gøre det mere attraktivt at pendle fra forstæderne ind til byen i bus eller tog. Her kan København med fordel skele til Paris eller Bruxelles, hvor topmoderne bycykelsystemer medvirker til, at byens borgere får dækket deres samlede transportbehov.
Hvis Københavns Kommune har planer om at flytte en mærkbar del af eksempelvis bilpendlerne over i andre transportmidler, vil et fleksibelt, tilgængeligt og moderne bycykelsystem være et godt og vigtigt skridt på vejen.