Mazda har arbejdet med wankelmotoren siden de tidlige 60ere og introducerede sin første wankelmotor-bil, Cosmo, i 1967. Siden har Mazdas ingeniører konstant udviklet konceptet, og blandt andet er det lykkedes at få bugt med et af motorens største problemer, den dårlige holdbarhed.
Et altoverskyggende problem med wankelmotoren hænger dog stadig ved, og det er det høje brændstofforbrug. En wankelmotor bruger typisk 40 procent mere benzin end en almindelig forbrændingsmotor med tilsvarende ydelse.
Det er sikkert også årsagen til, at Mazda har besluttet at satse på andre teknologier, der bedre kan leve op til de stigende krav om bedre brændstoføkonomi. Det er blandt andet SkyActiv-teknologien, som Mazda ruller ud i flere modeller de kommende år.
Wankelmotor som hjælpemotor
Hvis wankelmotoren skal gøre come-back, er det mest sandsynligt, at det bliver som rækkeviddeforlænger i en hybridbil. Her kan man udnytte nogle af konstruktionens fordele, som blandt andet er det lille cylindervolumen, den lave vægt samt motorens omdrejningsvillighed og bløde motorgang.
Wankelmotoren, som også kaldes rotationsmotoren på grund af det roterende, trekantede stempel, blev udviklet af Felix Wankel og blev introduceret i NSU Wankel Spider i 1963. Siden har blandt andre Citroën lavet forsøg med wankelmotorer, men det er kun Mazda, der - ud over NSU - har formået at sætte biler med wankelmotor i egentlig produktion.