Må vi præsentere: Opel Adam junior

Opel viser nu sine nye, lille livsstilbil Adam, der skal dyste mod bl.a. Fiat 500 og Citroën DS3. Mange avancerede tekniske detaljer fås, og udstyr og farver kan kombineres i et utal af kombinationer.

Opel Adam er en lille bil med mulighed for friske farver.
Nyt om biler

Opel Adam er en fiks lille bybil, der skal sælges på design og udstyr. Var det ikke for logoet var det svært at se, at der overhovedet er tale om en Opel.
Opel Adam er en fiks lille bybil, der skal sælges på design og udstyr. Var det ikke for logoet var det svært at se, at der overhovedet er tale om en Opel.
Adam Opel var en agtværdig tysk herre, der 1863 grundlagde et symaskinefirma. Senere blev det til cykler og automobiler, og nu er der kommet en lille bil, der i omvendt rækkefølge bærer hans navn: Opel Adam.

Opel løfter nu sløret for sin lille livsstilsbil, som firmaet selv staver ADAM. Den får premiere på biludstillingen i Paris i september. Lanceringen i Danmark finder sted næste forår.

Adam er Opels forsøg på at få fat i de yngre storbymennesker og skal være en konkurrent til succesbilerne Mini, Fiat 500 og Citroën DS.

Høj image og høj pris

Opel Adam har - i hvert fald i nogle udgaver - tofarvet karrosseri, hvor taget er i en kontrastfarve.
Opel Adam har - i hvert fald i nogle udgaver - tofarvet karrosseri, hvor taget er i en kontrastfarve.
Der er to gode grunde til at gå ind i den lille livsstil-klasse: De smarte biler kan være med til at løfte mærkets image, og der er potentielt gode penge at tjene, da prisen som regel er ret høj i forhold til den fysiske vare, man får.

Adam er en lille bil på kun 3,70 meters længde, har en bredde på 1,72 meter og en akselafstand på 2,31 meter.

Et nummer mindre end Corsa

Til sammenligning måler Corsa fire meter i længden og har en akselafstand på 2,51 meter. Adam er altså på størrelse med Fiat 500 og VW Up. Adam har som Fiat 500 tre døre og har plads til fire personer.

Der er skruet op for farver og effekter overalt, bl.a. her i instrumenthuset.
Der er skruet op for farver og effekter overalt, bl.a. her i instrumenthuset.
Målgruppen er ifølge Opel først og fremmest de, der lægger vægt på en smart bybil, der giver næsten uanede muligheder for at udtrykke en personlig stil.

Overordnet kommer Adam i tre udstyrsniveauer, hver med et utal af kombinationsmuligheder hvad angår karrosserifarver, kabinefarver, udsmykning og belysning – blandt andet en LED-stjernehimmel indbygget i loftet. Adam kan også fås med LED-lys i både for- og baglygter.

"Usandsynligt" at to er helt ens

Ifølge Opels designafdeling er kombinationsmulighederne af farver, indtræk og udstyr så omfattende, at det vil være næsten usandsynligt, at man vil møde en Adam helt magen til ens egen i trafikken.

En unik LED-himmel og de friske karrosserifarver gengivet inde i kabinen er blandt de mange designmuligheder i Opel Adam.
En unik LED-himmel og de friske karrosserifarver gengivet inde i kabinen er blandt de mange designmuligheder i Opel Adam.
Ingen livsstilbil uden fiks integration med ejerens smartphone. Der fås et infotainmentsystem, der kan integreres med Android- eller Apple-telefon, så det bliver muligt at benytte internetbaserede applikationer i bilen – blandt andet navigation.

Oplysningerne vises på bilens syv tommer store højopløselige farveskærm, som også danner baggrund for menuer til betjening af funktioner.

Kun benzinmotorer

I første omgang kommer Adam med tre benzinmotorer – 1,2/70 hk, 1,4/87 hk og 1,4/100 hk. Senere får en ny generation af benzinmotorer med turbolader og direkte indsprøjtning debut i Adam. Disse er udviklet i samarbejde mellem Opel og General Motors kinesiske partner Shanghai Automotive.

Opels nye livsstilbil skal bygges i Tyskland. Senere kommer en mere almindelig, femdørs og billigere mikrobil i samme størrelse som konkurrent til bl.a. VW Up og Toyota Aygo.