
Opel løfter nu sløret for sin lille livsstilsbil, som firmaet selv staver ADAM. Den får premiere på biludstillingen i Paris i september. Lanceringen i Danmark finder sted næste forår.
Adam er Opels forsøg på at få fat i de yngre storbymennesker og skal være en konkurrent til succesbilerne Mini, Fiat 500 og Citroën DS.
Høj image og høj pris

Adam er en lille bil på kun 3,70 meters længde, har en bredde på 1,72 meter og en akselafstand på 2,31 meter.
Et nummer mindre end Corsa
Til sammenligning måler Corsa fire meter i længden og har en akselafstand på 2,51 meter. Adam er altså på størrelse med Fiat 500 og VW Up. Adam har som Fiat 500 tre døre og har plads til fire personer.

Overordnet kommer Adam i tre udstyrsniveauer, hver med et utal af kombinationsmuligheder hvad angår karrosserifarver, kabinefarver, udsmykning og belysning – blandt andet en LED-stjernehimmel indbygget i loftet. Adam kan også fås med LED-lys i både for- og baglygter.
"Usandsynligt" at to er helt ens
Ifølge Opels designafdeling er kombinationsmulighederne af farver, indtræk og udstyr så omfattende, at det vil være næsten usandsynligt, at man vil møde en Adam helt magen til ens egen i trafikken.

Oplysningerne vises på bilens syv tommer store højopløselige farveskærm, som også danner baggrund for menuer til betjening af funktioner.
Kun benzinmotorer
I første omgang kommer Adam med tre benzinmotorer – 1,2/70 hk, 1,4/87 hk og 1,4/100 hk. Senere får en ny generation af benzinmotorer med turbolader og direkte indsprøjtning debut i Adam. Disse er udviklet i samarbejde mellem Opel og General Motors kinesiske partner Shanghai Automotive.
Opels nye livsstilbil skal bygges i Tyskland. Senere kommer en mere almindelig, femdørs og billigere mikrobil i samme størrelse som konkurrent til bl.a. VW Up og Toyota Aygo.