EU skærper miljøkrav til biler

Kravene til hvor meget CO2 biler må udlede skærpes nu. Fra 2020 hedder grænsen 95 g/km, foreslår EU-Kommissionen.

EU skærper miljøkravene til nye biler, der fra 2020 højest må udlede 95 gram CO2 pr. km
Bilist

Fremtidens biler skal være grønnere. Ifølge et nyt forslag fra EU-Kommissionen må nye personbiler fra 2020 i gennemsnit således højst udlede 95 gram CO2 pr. km. En reduktion på 27 procent i forhold til det gældende krav på 130 g/CO2 pr. km, der træder i fuldt i kraft i 2015.

”Forslaget beskytter klimaet, og sparer forbrugerne penge. Vi skærper samtidig behovet for nytænkning og konkurrencedygtigheden i Europas bilindustri, og vi vil skabe et betydeligt antal arbejdspladser i forlængelse heraf,” sagde den danske klimakommissær Connie Hedegaard i forbindelse med præsentationen af forslaget.

Pres på bilproducenterne

De nye skrappe krav vil lægge yderligere pres på bilproducenterne for at markedsføre nye biler, der kører endnu længere på literen til gavn for forbrugerne. Kommissionen anslår, at en gennemsnits bil med en levetid på 13 år i perioden vil kunne spare mellem 21.780-28.770 kroner i brændstof.

Grønnere vognpark

Dertil kommer hele klimaperspektivet. Ifølge den danske klimakommissær står personbilerne i dag for 12 procent af EU's samlede CO2 udledning. Det tal vil falde i takt med, at den europæiske vognpark bliver grønnere.

FDM hilser forslaget velkomment.

”Det er positivt, at forbrugerne nu har udsigt til biler, der kører længere på literen, og som samtidig kan være med til at reducere CO2-udledningen,” siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.

Dyrere biler

En grænse på 95 gram CO2 pr. km for nye biler vil imidlertid også betyder dyrere biler. Ifølge EU-Kommissionen vil bilerne i gennemsnit stige med 1.100 Euro svarende til 8.250 kroner, hvilket samtidig får FDM til at efterlyse en ændring i den nuværende afgiftsstruktur.

”Det er udmærket, at vi nu får grønnere biler. Knapt så positivt er udsigten til endnu dyrere biler. Med de danske afgifter render det hurtigt op, og så forsvinder selv gevinsten ved et lavere brændstofforbrug hurtigt. Derfor er forslaget med til endnu en gang at understrege behovet for en omlægning af de danske registreringsafgifter,” siger Torben Lund Kudsk.

Skrappere krav til varebiler

Det er imidlertid ikke kun personbiler, der kan se frem til en grønnere profil. Også CO2-kravet til varebiler skærpes så grænsen i 2020 vil være på 147 g/CO2 pr. km for nye varebiler mod i gennemsnit 181,4 g/CO2 i 2010.

EU-Kommissionens forslag skal nu behandles af EU-parlamentet og Ministerrådet.