Spar penge på det rigtige dæktryk

Der er penge at spare, hvis man husker at kontrollere dæktryk. Men det glemmer halvdelen af bilisterne – og danskerne er særlig dårlige til det.

Det går ud over både økonomi og køreegenskaber at køre med for lavt dæktryk.
Nyt om biler

Det tager kun fem minutter at kontrollere dæktryk på bilens fire dæk, når man alligevel er forbi tankstationen for at købe brændstof. Alligevel glemmer mange danske bilister at måle, om bilen har for flade fodsåler.

En undersøgelse foretaget af det engelske analyseinstitut StrategyOne for Shell viser nemlig, at danskerne halter bagefter sine europæiske medtrafikanter, når det gælder dæktrykket.

Undersøgelsen, der omfatter 8.170 bilister, hvoraf 511 kommer fra Danmark, viser, at kun 45 procent af danskerne sørger for at kontrollere deres dæktryk og have nok luft i dækkene. Det er 15 procent under det europæiske gennemsnit.

Mål dæktryk hver måned

Det koster op mod 13 procent mere i brændstofforbrug, hvis dæktrykket f.eks. ligger 0,5 bar under det optimale. Med et par tusinde kilometer hver vej på kør selv-ferie, er der penge at hente på bilferiebudgettet ved at tanke luft inden afrejse.

Du kan ofte se det korrekte tryk på indersiden af bilens fordør eller i instruktionsbogen. Vær opmærksom på, at der er anvist højere dæktryk ved kørsel med læs og høj hastighed.

FDM anbefaler, at man kontrollerer dæktryk mindst én gang om måneden. Også på reservedækket.

Konsekvenser ved for lavt dæktryk

  • Bilens brændstoføkonomi forringes på grund af større rullemodstand
  • Det koster op mod 13 procent på brændstofforbruget, hvis dæktrykket ligger bare 0,5 bar under det optimale
  • Dækkene kan ikke overføre optimal bremsekraft. På en moderne bil betyder det også, at ABS og ESC ikke kan præstere det optimale
  • Bilen bliver ustabil ved manøvrering på grund af, at dækkens slipvinkler ændrer sig markant
  • Dækkene bliver for varmt med risiko for skader
  • Dækkene slides hurtigere

Se netbutikkens dæktryksmåler

Læs mere om dæk og dæktryk her