Både til lørdagens gennemsyn og søndagens auktion mødte over 3000 gæster op på Aalholm Gods ved Nysted på Lolland, og køerne for at komme ind var så lange, at auktionens start måtte udskydes i godt tre kvarter.
Over 900 registrerede bydere var også langt flere, end auktionsfirmaet RM Auctions, der stod for arrangementet, havde turdet håbe på.
-
Inklusive salær blev der solgt for 76,5 mio. kroner, og det er mindst dobbelt så meget, som vi havde regnet med, lyder det fra RM Auctions’ danske repræsentant, Henning Thomsen.Langt over vurderingerne
Langt de fleste biler blev da også solgt til langt højere priser end forhåndsvurderingerne. Dagens dyreste bil, en Maybach Zeppelin DS Roadster fra 1938, blev således budt op i 9.100.000 kr. plus 12 procent salær og moms af salæret, så køberen i alt kom af med 10.465.000 kr. – på forhånd var bilen vurderet til 743.000-891.000 kr.
Næstdyrest var Aalholm-samlingens første bil, en Rolls-Royce 40/50 HP Roi des Belges Tourer fra 1911, der fik hammerslag ved 4.700.000 kr. plus salær og moms (vurdering 1.630.000-2.225.000 kr.), mens en Bugatti Type 57C Stelvio Drophead Coupé var tredjedyrest til 3.600.000 kr. (vurdering 1.780.000-2.800.000 kr.).
Ferrari 250 GTE til 1,3 mio. kr.
Det vakte også en vis opsigt, at en Ferrari 250 GTE fra 1963 (vurdering 334.000-408.000 kr.) blev budt op i 1.300.000 kr. plus salær og moms, selvom den trængte til en grundig restaurering – ifølge kendere ligger den normale markedspris på en restaureret bil af samme model nemlig omkring 1.000.000-1.500.000 kr.Det lyder voldsomt, men ifølge en af Danmarks mest erfarne forhandlere af klassiske biler, Palle Murmann, kunne forhåndsvurderingerne ikke bruges til ret meget:
- Vurderingerne var bevidst sat meget lavt af strategiske årsager – det var dels for at lokke folk til, dels for at give et indtryk af, at bilerne var i ringere stand, end de reelt var. Nok mest det første, siger Palle Murmann, der er indehaver af bilforretningen Daytona i Hellerup.
Udenlandske købere satte niveauet
Selvom Murmann beskriver hammerslagspriserne som ”høje og for 50 procents vedkommende meget høje”, er han ikke specielt overrasket over prisniveauet.- Auktionen var domineret af udenlandske købere, så niveauet afspejler de senere års trend med stigende priser på investeringsbiler, som synes at være gået hen over hovedet på danskerne. Vi skal heller ikke glemme, at mange af bilerne var meget sjældne samlerobjekter. Mere normale klassikere, for eksempel et par Jaguar XK-modeller, gik til meget fornuftige priser med tanke på standen, påpeger Palle Murmann.
Bud fra 34 lande
Der blev modtaget bud fra i alt 34 lande, blandt andet fra Rusland, Japan, Malaysia og USA. At 300 af de registrerede bydere var danske, vidner om, at Aalholm Automobilmuseum stadig fylder meget i danskernes bevidsthed. Men 200 tyskere, 68 briter, 36 franskmænd og 30 amerikanere fyldte også godt i byder-feltet.
En stor del af byderne var i øvrigt ikke til stede i selve auktionssalen, men bød pr. telefon eller via internettet.