Danske bilejere møder fra 14. august en helt ny dieselolie på landets Shell-stationer. Det sker, efter at olieselskabet introducer det nye Shell Fuel Save Diesel herhjemme. Tidligere har ”Fuel Save”-navnet kun været tilknyttet 95 oktan blyfri benzin, men det er dette produkt, der altså nu får en diesel-kollega.
Ideen bag Fuel Save-brændstofferne er at udnytte ny teknologi til at mindske den indre friktion i motoren og sikre en bedre forbrænding. Derved kan bilister opleve, at de kan køre længere på literen med de nye brændstoffer, end de hidtil har gjort.
Shell opgiver forbedringen til at være 1,9 procent for benzinbiler og omkring en halv procent for biler, der kører på den nye dieselolie. Ikke store tal, men alligevel forbedringer, der trækker i den rigtige retning.
Holder motoren ren

Her har det ikke været muligt at anvende samme friktionsnedsættende komponenter, da kompressionen er en del højere i en dieselmotor end i en benzinmotor. I stedet har man arbejdet målrettet på at udvikle brændstoffet, så det antændes og forbrændes mere effektivt end for normal diesel, og det er denne egenskab, der resulterer i den let forbedrede brændstoføkonomi.
For både Fuel Save benzin og diesel gælder det dog også, at man har tilsat additiver, der holder motoren ren omkring forbrændingskammeret. Dermed undgås det, at der dannes belægninger på stempel, dyser og ventiler på de motorer, der ellers har tendens til dette. Det er også i sig selv med til at forbedre motorens økonomi på længere sigt.
Det nye Shell Fuel Save diesel er i standerne fra 14. august over hele landet og sælges til samme pris som almindelig diesel.