Toyota gør Auris mere skarp

Toyota er klar med en ny, mere dynamisk og sprælsk Auris. Denne gang kommer den også i den vigtige stationcar-udgave.

Toyota Auris bliver mere skarp i designet end hidtil.
Nyt om biler

Corolla får lov at hvile i fred i Vesteuropa. Også næste generation af dens afløser kommer til at hedde Auris.

Særligt bagtil er fornyelsen markant. Et seks cm lavere karrosseri bidrager til at mere dynamisk design.
Særligt bagtil er fornyelsen markant. Et seks cm lavere karrosseri bidrager til at mere dynamisk design.
- Jo, vi overvejede da, om vi skulle gå tilbage til Corolla-navnet, får det er trods alt verdens mest sælgende modelnavn, men selv om Auris og Corolla er som brødre og søstre, ser de forskelligt ud, siger produktdirektør hos Toyota Motor Europe, Alain Uyttenhoven, forud for præsentationen af anden generation Auris.

Det var ved lanceringen af den nuværende model i 2007, at Toyota i Europa omdøbte hatchback-udgaverne til Auris. Det hjalp dog ikke på salget, men med den næste Auris skal det gå opad.

Lavere og længere

Profilen er blevet langt mere dynamisk med den sænkede taglinje og let forøgede totallængde. Akselafstanden er uforandret.
Profilen er blevet langt mere dynamisk med den sænkede taglinje og let forøgede totallængde. Akselafstanden er uforandret.
Det skal ske ved at gøre bilen markant lavere, seks cm, så både design og køreegenskaber bliver mere dynamiske. Fortil er fornyelsen forsigtig, dog alligevel tydelig, men det er set bagfra, at den nye Auris virkelig træder i karakter. Lidt VW Golf-agtig? Måske. Inspiration fra den lille iQ? Afgjort.

Det sænkede tag, den lidt større sporvidde og de tværgående baglygter giver indtryk af en bredere og markant fiksere familiebil.

Platform genbruges

Platformen er grundlæggende fra den nuværende model, og akselafstanden er den samme, men, men der ændret meget og bl.a. er sporvidden forøget. Længden er øget tre cm i form af større udhæng fortil for at opnå god nok fodgængerbeskyttelse.

Den nye Auris stiller op med Toyotas nye og mere skarpskårne frontdesign.
Den nye Auris stiller op med Toyotas nye og mere skarpskårne frontdesign.
Toyota siger selv, at den nye Auris bliver mere køredynamisk end den nuværende, bl.a. fordi tyngdepunktet er sænket med mindre karrosseri-rulning til følge. Dermed har affjedringen kunnet gøres blødere, så også komforten forbedres.

Pænere materialer

I kabinen har den oplevede kvalitet fået et pænt løft, som det sig hør og bør. Blødere plast, elektronisk instrumenthus og gedigent læderrat. Men kabinedesignet er pudsigt nok blevet mere konventionelt. Den Volvo-agtige, svævende midterkonsol er forsvundet.

Selv om den nye Auris bliver lavere, og akselafstanden er uændret, er der en smule mere benplads ved bagsædet, fordi forsædernes ryglæn er gjort tyndere.

Stationcar næste år

En vigtig nyhed er, at Auris for første gang kommer som stationcar. Den blev sparet væk sidste gang, men kan nu øge Auris-salget i Europa med 25 procent – og måske fordoble det i Danmark. Derimod kommer der ingen tredørs, mens MPV’en Verso får en afløser om adskillige år.

Den nye Auris, der lanceres tidligt i 2013, kommer samtidig som benzin, diesel og el-benzin-hybrid.

Hybrid er almindelig variant

- Vi betragter nu hybriden som en helt almindelig version, siger produktdirektør hos Toyota Motor Europe, Alain Uyttenhoven, mens han viser Motor den vigtige nye model.

I kabinen har den oplevede kvalitet fået et pænt løft, men kabinedesignet er blevet mere konventionelt.
I kabinen har den oplevede kvalitet fået et pænt løft, men kabinedesignet er blevet mere konventionelt.
Hybriden får som hidtil batteri af nikkel-metal-hydrid og ikke den mere avancerede litium-ion-type. Der er ingen grund til at bruge den dyrere type, siger Toyota.Men batteriet er flyttet fra bagagerummet til under bagsædet - et plus for rummelighed og vægtbalance.

Kendte motorer

Motorvarianterne ligner til forveksling de nuværende: 1.3 og 1.6 benzin, 1.4 og 2.0 diesel samt 1.8 benzinhybrid. Produktdirektøren antyder desuden, at der også kommer en sportslig GTI-type - et logisk træk for at flytte Auris opad.

Toyota forventer, at benzin, diesel og hybrid på europæisk plan hver vil står for ca. en tredjedel af salget.