Corolla får lov at hvile i fred i Vesteuropa. Også næste generation af dens afløser kommer til at hedde Auris.

Det var ved lanceringen af den nuværende model i 2007, at Toyota i Europa omdøbte hatchback-udgaverne til Auris. Det hjalp dog ikke på salget, men med den næste Auris skal det gå opad.
Lavere og længere

Det sænkede tag, den lidt større sporvidde og de tværgående baglygter giver indtryk af en bredere og markant fiksere familiebil.
Platform genbruges
Platformen er grundlæggende fra den nuværende model, og akselafstanden er den samme, men, men der ændret meget og bl.a. er sporvidden forøget. Længden er øget tre cm i form af større udhæng fortil for at opnå god nok fodgængerbeskyttelse.

Pænere materialer
I kabinen har den oplevede kvalitet fået et pænt løft, som det sig hør og bør. Blødere plast, elektronisk instrumenthus og gedigent læderrat. Men kabinedesignet er pudsigt nok blevet mere konventionelt. Den Volvo-agtige, svævende midterkonsol er forsvundet.
Selv om den nye Auris bliver lavere, og akselafstanden er uændret, er der en smule mere benplads ved bagsædet, fordi forsædernes ryglæn er gjort tyndere.
Stationcar næste år
En vigtig nyhed er, at Auris for første gang kommer som stationcar. Den blev sparet væk sidste gang, men kan nu øge Auris-salget i Europa med 25 procent – og måske fordoble det i Danmark. Derimod kommer der ingen tredørs, mens MPV’en Verso får en afløser om adskillige år.
Den nye Auris, der lanceres tidligt i 2013, kommer samtidig som benzin, diesel og el-benzin-hybrid.
Hybrid er almindelig variant
- Vi betragter nu hybriden som en helt almindelig version, siger produktdirektør hos Toyota Motor Europe, Alain Uyttenhoven, mens han viser Motor den vigtige nye model.

Kendte motorer
Motorvarianterne ligner til forveksling de nuværende: 1.3 og 1.6 benzin, 1.4 og 2.0 diesel samt 1.8 benzinhybrid. Produktdirektøren antyder desuden, at der også kommer en sportslig GTI-type - et logisk træk for at flytte Auris opad.
Toyota forventer, at benzin, diesel og hybrid på europæisk plan hver vil står for ca. en tredjedel af salget.