Farvel til Volvos designbil

Volvos forsøg med en lille livsstilbil blev ingen kommerciel succes. Volvo C30 udgår nu til efteråret. Men Volvo overvejer nu en mere direkte konkurrent til Mini.

Produktionen af Volvo C30 stopper om kort tid.
Nyt om biler

En markant Volvo-model udgår nu uden at få en afløser. Produktionen af Volvo C30 stopper til efteråret, og den lille, tredørs Volvo udgår, når lageret er tømt.

Dermed er endnu et forsøg fra den svenske fabrik på at sælge en kompakt designerbil delvis slået fejl.

Trods markant design er det ikke lykkedes Volvo at sælge eksemplarer nok gennem modellens seks års levetid til at retfærdiggøre en afløser. Volvo håber nu at kunne samle nogle af kunderne op med den nye V40, der har mindst lige så markant design som C30.

C30 er baseret på samme platform som den nu udgåede S40/V50, der igen er bygget over en Ford Focus-undervogn fra de dage, hvor Ford ejede Volvo.

Volvo 480 blev heller ikke salgshit

Et tidligere forsøg på at skabe en lille livsstilbil i 1980erne slog heller ikke an. Den tredørs 480-model skabte en del opmærksomhed, i Danmark bl.a. fordi kronprins Frederik kørte i en. Modellen var i produktion fra 1986 til 1995, men fik ingen afløser, før C30 kom i 2006.

Men Volvo har ikke opgivet den lille premiumklasse en størrelse under V40.

Rival til A1 og Mini

Volvo-direktør Stefan Jacoby siger i et interview med branchebladet Automotive News, at Volvo overvejer at udvikle en rival til biler som Mini og Audi A1 – altså mere eller mindre end efterfølger til C30.

Volvo-direktøren peger på, at kunder til luksusbiler er villige til at betale ekstra for selv minibiler.

- Premium-kunder definerer ikke længere luksus ud fra bilens størrelse eller antallet af cylinder; der er andre egenskaber, som vil komme i spil, siger Jacoby.

Først skal kernemodeller fornyes

Han tilføjer dog, at hans førsteprioritet er at få fornyet Volvos kerneprodukter som 60-, 80/90- og SUV-serierne.

- Derefter ser jeg på diversiteten, nichemodeller, sportslige udgaver og mindre modeller, siger Volvo-direktøren til Automotive News.

Hvis Volvo skal udvikle en lille bil, kræver det også en mindre motor, og det skal det ske sammen med en partner, som kunne være Volvo Cars ejer, Zhejiang Geely.