Sådan er VW Golf den syvende

Seks cm større akselafstand, lavere vægt, meget høj finish, avanceret sikkerhedsudstyr og mere nøjsomme motorer. Sådan er den nye Golf. Motor har kikket den vigtige nyhed efter i detaljer.

VW Golf 7 har naturligvis den karakteristiske Golf-profil.
Nyt om biler

Designet af VW Golf 7 byder ikke på overraskelser, men fornyelsen er teknisk set totalt gennemgribende.

VW Golf 7 er modsat Golf 6 fuldstændig ny fra ende til anden.
VW Golf 7 er modsat Golf 6 fuldstændig ny fra ende til anden.
Motor har haft mulighed for at gennemgå Europas vigtige bilnyhed i stillestående tilstand ved to lejligheder, senest ved den officielle verdenspremiere 4. september i Berlin.

Her er de vigtige fornyelser.

Avanceret sikkerhedsudstyr

Sikkerhedsudstyret bliver meget flot for klassen. Et automatisk nødbremsesystem af avanceret art vil findes i alle biler, og det vil endda virke også efter et sammenstød, så bilen ikke efterfølgende bliver skubbet over i den modsatte vognbane.

Klassisk Golf: Trods moderat vokseværk fremstår Golf stadig som en kompakt, dynamisk bil. Den brede bageste hjørnestolpe er som i alle seks foregående generationer et vigtigt designelement.
Klassisk Golf: Trods moderat vokseværk fremstår Golf stadig som en kompakt, dynamisk bil. Den brede bageste hjørnestolpe er som i alle seks foregående generationer et vigtigt designelement.
Det er sådanne systemer FDM sammen med andre europæiske bilklubber har efterlyst, og nu er VW Golf altså en af de allerførste biler med dette udstyr.

På ekstraudstyrslisten vil der være udstyr som fartpilot, der selv holder afstand til forankørende, vognbaneassistent og træthedsovervågning.

Bilen er også designet, så den ventes at få høj karakter i den svære disciplin, fodgængersikkerhed. Er det tilfældet, vil de fem stjerner i en Euro NCAP crashtest være hjemme, men det ved vi først, når bilen er testet sidst på året.

Kører over 30 km pr. liter

På motorsiden er der flere nyheder ved siden af de kendte motorer, der alle er optimeret med hensyn til brændstofforbrug.

Det nye Golf-ansigt dukker op i Danmark til november.
Det nye Golf-ansigt dukker op i Danmark til november.
Den største benzinmotor er indtil videre en 1.4-liters benzinmotor, der kan koble de to midterste cylindre fra, og på den måde skifte mellem at være to- eller firecylindret. Den yder 140 hk og vil kunne køre knap 21 km pr. liter.

På dieselsiden bliver Golf Blue Motion – en 1.6-liters med 110 hk - den mest økonomiske med sine 31 km på en liter diesel. Alle motorer vil i øvrigt kunne tilbydes med dobbeltkoblingsgearkasse.

Meget højt kvalitetsindtryk

Inde i bilen er det tydeligt at mærke, at den nye VW Golf har fået et regulært løft, når det drejer sig om kvalitet af materialer og design. Generelt virker bilen mere eksklusiv end f.eks. den nuværende Passat, og det er noget af en bedrift.

Den oplevede kvalitet i VW Golf har endnu en gang fået et nøk opad. Kabinedesign og instrument-layout følger traditionen.
Den oplevede kvalitet i VW Golf har endnu en gang fået et nøk opad. Kabinedesign og instrument-layout følger traditionen.
Det virker også som om, at nu hvor konkurrenterne som f.eks. den nye Kia Ceed er rykket tæt på den VW Golf, vi hidtil har kendt, er denne nye VW Golf samtidig rykket et skridt længere væk fra konkurrenterne i en mere eksklusiv retning.

Design uden overraskelser

VW Golf har fået et design, der er meget tro mod den form, som kendetegner den VW Golf vi kender. Der er ikke de store overraskelser, men alligevel opdager man små lækre og avancerede designelementer ved en nærmere gennemgang af bilen.

Målt i størrelse er bilen vokset ca. seks cm, og de er alle placeret mellem akslerne til fordel for en bedre benplads ved bagsædet. Også bredden er øget en smule, mens højden er sænket næsten tre cm. Trods de ændrede mål er det alligevel lykkedes VW at sænke den samlede vægt af bilen med op til 100 kg.

Golf tilbydes i mange design- og materiale-versioner i kabinen. Det automatiske DSG-gear fås til alle motorer.
Golf tilbydes i mange design- og materiale-versioner i kabinen. Det automatiske DSG-gear fås til alle motorer.
Det er flot, og en demonstration af, at de fede tider er forbi. Nu kan man lave sikre og komfortable biler uden at vægten hver gang er steget. Det tegner godt både for fremtiden og for de øvrige kommende bilmodeller fra VW.

Motorprogrammet

Benzin:
1.2 TSI 85 hk
1.4 TSI 122 hk
1.4 TSI 140 hk


Diesel:
1.6 TDI 105 hk
1.6 TDI Bluemotion 110 hk
1.6 TDI 150 hk
 

Se også: Verdenspremiere: den nye VW Golf