Toyota vildledte i annonce

Forbrugerombudsmanden sætter Toyota på plads, fordi firmaet lokkede med, at man kunne få 18.000 kr. for sin gamle bil, hvis man samtidig købte en billig Aygo. Men tilbuddet var for godt til at være sandt.

Toyota vildledte med en tidligere Aygo-reklame.
Bilist

”Ny Aygo fra 79.990 kr.”, stod der i annoncen, hvor det også fremgik, at man kunne få mindst 18.000 kr. for sin gamle bil uanset mærke og stand. Billedet i annoncen viste en flot ny Toyota Aygo med fem døre.

Forbrugerombudsmanden mener derfor – formentlig ligesom mange af dem der så annoncen – at man ved køb af en Toyota Aygo til 79.990 kr. kunne få et beløb svarende til mindst 18.000 kr. ved indbytning af sin gamle bil og dermed erhverve sig en ny bil for 61.990 kr.

Kun ved køb af dyrere model

Men tilbuddet gjaldt bare ikke for modellen til kr. 79.990. Kun dyrere modeller var en del af ordningen. I bunden af annoncen fremgik med små typer og blandt en lang række andre oplysninger, at modellen var ”vist med ekstraudstyr”.

For at få 18.000 kr. for den gamle bil skulle man købe en femdørs, som er markant dyrere end den tredørs. Billigste femdørs koster 96.995 kr. plus leveringsomkostninger.

Ikke første gang

Toyota har tilsyneladende lært af sagen med Forbrugerombuds-manden. Nu sammenkædes ikke længere en "forkert" pris med tilbudet. Det er i øvrigt for tiden hævet til 35.000 kr., men samtidig skal man også vælge en endnu dyrere Aygo-version. Prisen på den model fremgår ikke af annoncen, men Motor kan oplyse, at Aygo T3 koster fra 135.990 kr. plus 3.680 kr. i levering.
Toyota har tilsyneladende lært af sagen med Forbrugerombuds-manden. Nu sammenkædes ikke længere en "forkert" pris med tilbudet. Det er i øvrigt for tiden hævet til 35.000 kr., men samtidig skal man også vælge en endnu dyrere Aygo-version. Prisen på den model fremgår ikke af annoncen, men Motor kan oplyse, at Aygo T3 koster fra 135.990 kr. plus 3.680 kr. i levering.
Forbrugerombudsmanden har derfor indskærpet over for Toyota Danmark, at ”væsentlige oplysninger, der har betydning for en forbrugers vurdering af et tilbud, skal fremgå klart og mindst lige så tydeligt som selve tilbuddet.”

Nogenlunde samme reprimande fik Citroën i begyndelsen af juli i år, da mærket markedsførte en C1. Annoncens hovedbudskab var, at man ved køb af en Citroën C1 til 78.990 kr. kunne få et beløb svarende til mindst 15.000 kr. ved indbytning af sin gamle bil. Men tilbuddet gjaldt ikke for modellen til 78.990 kr.

Svækket tillid

Ifølge loven skal særlig gode tilbud, markedsføres således, at tilbudsbetingelserne er tydelige og let tilgængelige for forbrugeren.

Sådan er det ikke altid, og med stadig flere billige mikrobiler på markedet er det blevet populært at reklamere med indbytningspriser og lidt for gode tilbud. FDM ser derfor positivt på, at Forbrugerombudsmanden er opmærksom på den ulovlige annoncering.

Sport i at skjule sandheden

- Der er tilsyneladende gået sport i bevidst at forsøge at skjule præmisserne for tilbuddet ved at skrive dem med meget små bogstaver. Det er helt fair, at forhandlerne vil sælge biler, men det er ikke fair at lokke kunder i butikken på falske forudsætninger. De gode tilbud skal være ligeså gode, som annoncen siger, forklarer juridisk chef i FDM, Per Alkestrup.

Toyota har oplyst, at man ikke længere bruger den pågældende annonce.