3 cylindre gør BMW grøn og stærk

BMW skifter spor og satser nu på motorer med kun tre cylindre i kampen for at gøre bilerne mere miljøvenlige. Køreglæden synes bevaret.

Motor har prøvet den nye trecylindrede motor i en BMW 1-serie, og oplevelsen var fænomenal.
Nyt om biler

Det er den helt store omstilling, BMWs motorfabrik i Sydtyskland står over for. Det, som betegnes som hjertet i enhver BMW, skal nemlig ændres fra A til Z i kampen for at gøre bilerne mindre forslugne. Det er alle motorer, der skal skiftes ud, og det gælder både de benzindrevne og dem, der kører på diesel.

I motorrummet på selv den lille BMW 1-serie fylder den trecylindrede motor ikke meget. Her ligger den på langs, men motoren vil også passe biler med motoren på tværs.
I motorrummet på selv den lille BMW 1-serie fylder den trecylindrede motor ikke meget. Her ligger den på langs, men motoren vil også passe biler med motoren på tværs.
Første motor i den nye motorfamilie bliver en trecylindret sag på 1.5-liter. Denne motor kommer til at udgøre grundstammen i alle fremtidige motorer, idet BMW har valgt et slagvolumen på netop en halv liter pr. cylinder som omdrejningspunktet.

Motor som modulsystem

På den måde bliver de kommende firecylindrede motorer alle på to liter, mens de sekscylindrede når op på tre liter.

Motorblokkens grundkonstruktion er ens i alle motorer. Kun cylinderantallet vil variere, og fællesskabet gælder også benzin- og dieselmotorerne, der i alt vil dele op mod 60 procent af komponenterne.

Dermed kan alle motorer bygges på samme fabrik, de kan indbygges i bilerne af samme robot, og de kan tilpasses biler med både langsgående og tværliggende motorer, ligesom de alle er forberedt til at arbejde sammen med en elmotor i en særlig hybridversion.

BMW i8 får premieren

Og netop hybridudgaven ventes at blive den første bil, vi ser med den nye motorfamilie. Den nye serie af biler fra BMW, der skal sælges under navnet ’i’ lægger ud med en i3, der er en ren elbil, samt i8, der bliver en opladningshybrid.

 

BMWs nye motorgeneration lægger ud med denne trecylindrede benzinmotor på 1.5 liter. Den har dobbelt turbo og direkte indsprøjtning. En lignende dieselmotor vil senere dukke op.
BMWs nye motorgeneration lægger ud med denne trecylindrede benzinmotor på 1.5 liter. Den har dobbelt turbo og direkte indsprøjtning. En lignende dieselmotor vil senere dukke op.
Det er i8, der får æren af at blive første bil med den nye trecylindrede benzinmotor, og den ventes at få 230 hk, når den dukker op i 2014.

I de mere jordnære biler vil den trecylindrede motor yde mellem 122 og 204 hk i benzinudgaven, mens dieseludgaven vil komme i versioner med mellem 90 og 183 hk.

Lyder virkelig godt

Motor har allerede haft lejlighed til at køre i en BMW 1-serie med den nye trecylindrede benzinmotor. Her var den monteret sammen med BMWs formidable ottetrins automatgear, og det var altså noget af en oplevelse.

Det første, der mødte en, er den typiske trecylindrede pludren, mens motoren går i tomgang. Men skiftet til høje omdrejninger med masser af kræfter føltes kun som et splitsekund, og så har man glemt alt om, at det kun var tre cylindre, der stod for kraftudfoldelsen.

Lille og stor tubo

Forklaringen på dette hurtige sceneskift skal findes i turboladerne, hvor en lille og en stor turbo sørger for at pumpe masser af luft ind i forbrændingskamrene.

Brændstofblandingen får frit løb gennem ventilerne, der ved hjælp af BMWs særlige valvetronic-system kan variere åbningshullet trinløst, alt efter hvor hårdt man træder på speederen. Indsprøjtningen af brændstof foregår direkte ind i forbrændingskammeret.

Balanceaksel fjerner vibration

Normalt er trecylindrede motorer noget mere vibrerende end en fire- eller sekscylindret rækkemotor, men i dette tilfælde er vibrationerne udlignet ved hjælp af en balanceaksel med påmonterede tunge lodder. Når den drejer modsat rundt, modvirkes stemplernes inertikræfter af balanceakslens bevægelser, og vibrationerne udebliver.

Det virker alt i alt meget lovende, og bliver det sådan, man sparer brændstof, så synes fremtiden både lys og sjov. Endnu er der dog ikke leveret nogle officielle data på forbruget ved den nye motor.